Publicerat

Den tecknade framsidan av boken Archaeology is a brand. En arkeolog står lutad mot en amfora med texten Archaology enjoy the past
Tecknad av Quentin Drew

…och det är ett varumärke med positiva associationer! Det hävdar i alla fall Cornelius Holtorf i en nyutkommen bok (Archaology is a brand! The meaning of archaeology in contemporary popular culture).

Cornelius var anställd på Riksantikvarieämbetet en tid när han arbetade med studien som presenteras i boken. Vi var många som tyckte att det verkade spännande och roligt och som tipsade honom om böcker och annat där arkeologer dök upp. Om jag minns rätt så bestod mitt eget bidrag av The ship who searched av McCaffrey/Lackey – en bok jag fortfarande gillar.

Studien har blivit en intressant och tankeväckande bok med roliga illustrationer av Quentin Drew. I boken går Cornelius bl.a. igenom olika media (filmer, böcker, tidningsartiklar, TV-spel, reklam) och hur arkeologi och arkeologer presenteras i dessa. Han tar upp fyra roller eller teman som går igen i medias bild av arkeologer: äventyraren; detektiven/forskaren; den som gör sensationella nya upptäckter samt den som tar hand om forna tiders lämningar och fynd. Cornelius påpekar att i inget av dessa fall är själva det arkeologiska resultatet det viktiga utan fokus ligger på processen, hur man hittar den sensationella nya kunskapen. ”men det är vägen, som är mödan värd.” (Karin Boye)

Svartvit bild på en arkeolog som står böjd och gräver med en murarslev. Stenblock och andra arkeologer i bakgrunden.
Nog är det väl Indy som gömmer sig i skogsdungen. (något beskuren)
Foto: Okänd. Riksantikvarieämbetet

På slutet av boken kommer han in på det här med varumärket. Han menar att det finns få discipliner som folk har så positiva associationer till som de har till arkeologi. Det finns en god grund att bygga på om vi vill. Men då ska vi inte ta avstånd från Lara Croft, Indiana Jones och de andra bara för att vi tycker att de ger en felaktig bild utan utnyttja dem när vi ska berätta våra historier.
Jag hade kul åt boken och får väl medge att jag har fallit i fällan och stundom muttrat och svurit över journalister som förvrängt det jag eller kollegor sagt. Men Indy är en hjälte och jag är väl knappast den ende som fått höra orden ”Åh, vad spännande!” (tätt följd av frågan: Har du hittat guld någon gång?) när jag berättat för en ny bekantskap att jag är arkeolog. Så Cornelius har nog rätt – Archaeology is a brand!

>> Malin Blomqvist är arkeolog och jobbar med fornminnesinformation.

2 kommentarer

  1. Hej! Ja visst är väl arkeologi om något ett varumärke…. Men för vad? Lite kan man väl säga arkeologi idag borde bli mera populistisk och publik vänlig. Många icke arkeologi kunniga besökare ser ju arkeologin genom Indiana Jones och det andra ”romantiska” inom arkeologin. Jag får ofta själv frågan när jag säger att jag snart är färdig arkeolog eller berättar att jag har varit ute och grävt. Den fråga som många ställer är just om arkeologer bara hittar skatter och gåtfulla saker? När svaret från min sida blir nej, så blir många frågande och undrande…. Så det jag undrar är om man som professionell borde hålla alla myter vid liv eller??

  2. Anna – jag blir lagom ambivalent. Jag vill inte hålla en massa myter vid liv. Ibland skulle jag vilja kunna hänvisa till en hemsida eller så där det står: ”Nej, arkeologers mest använda verktyg är INTE en pensel utan det är en stor grävmaskin.” ”Nej, alla arkeologer tycker inte att guld är det roligaste man kan hitta.”

    Å andra sidan så vill jag inte verka blaserad, jag tycker verkligen att det vi håller på med är väldigt spännande och jag vill gärna att andra ska kunna lära sig mer, ha tillgång till mer information och tycka det är lika spännande som jag. Och då kanske jag får leva med Indy och de andra. Det ena utesluter ju inte det andra. Har du sett Jonatan Lindström nya barnbok ”Dödshuset”? Den är underbar, väldigt rolig och sprängfylld av fakta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *