Publicerat

Pressbild - Kringla för Android by carlstr, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License by  carlstr

I helgen genomfördes “Appening“ på Mittuniversitetet i Sundsvall – en 24-timmars tävling för programmerare. Uppgiften var att under ett dygn ta fram tjänster som bygger på offentlig data. Resultatet skulle presenteras som en webbtjänst, en mobil applikation eller en affärsidé. Evenemanget anordnades i samarbete mellan Mittuniversitetet, E-delegationen, Sundsvall42 och Dragon Open Source Foundation.

Vi på Riksantikvarieämbetet var tillsammans med Försäkringskassan och Bolagsverket inbjudna för att presentera våra data och kanske också locka lagen att bygga på just det som vi kunde erbjuda. Eftersom tävlingen gick ut på att ta fram tjänster som baserades på offentliga data, fick lagen använda all offentlig data som idag finns tillgänglig. Det var sju lag som tävlade om att bygga den bästa tjänsten.

Dagen inleddes med en genomgång av tävlingen och reglerna samt en kort visning av en del av det data som man kunde använda. Efter den inledande presentationen satte sig alla lag för att diskutera vad man skulle bygga. Då någon timme hade passerat gick vi runt till alla lag för att höra om någon behövde vår hjälp att tolka det data som finns via K-samsök eller om de hade några tekniska frågor. Vi insåg ganska snart att kulturarvsdata låg riktigt bra till – fyra lag var redan efter någon timme inne på att bygga sina tävlingsbidrag på data från K-samsök.

Lagen jobbade på i stort sett hela natten med några mindre pauser för att sova. När vi kom tillbaka på lördagen var stämningen ganska lugn. Alla lag verkade nöjda med vad de åstadkommit och ingen satt och panikprogrammerade i sista sekund.

När så de 24 timmarna var till ända var det dags för lagen att presentera sina tjänster. Nedan följer en kort beskrivning av de fyra tjänster som byggde på data från K-samsök.

  • Lag Avtryck hade byggt en tjänst där man kunde lägga upp guidade rundturer med utvalda objekt från K-samsök. Rundturerna skapade man i en webbläsare och visades sen i en mobil applikation. Idéer fanns om att lägga till även annan data för exempelvis caféer och restauranger. Redan under tävlingen lade laget ut koden och presentation på en hemsida.
  • Lag Capgemini presenterade en mobil applikation som man kallade Arkeologgr. Appen vände sig till amatörarkeologer och friluftsmänniskor och syftet var att man skulle kunna lägga in information om sina egna arkeologiska fynd och upptäckter. Tanken var även att man med hjälp av K-samsöks information kunde se om fyndet fanns registrerat sen innan.
  • Lag Civilingenjörerna hade tagit fram en mobil applikation i form av en platssökfunktion där man genom att titta genom mobilfönstret kunde se lämningarna runt omkring sig och avståndet till dessa. Laget har lagt upp en presentation av sin tjänst på Youtube.
  • Lag MIUN-doktoranderna hade konstruerat en widget (ett program för Android-mobiler) som man kallade Giffel. Tjänsten visade de två närmsta fornlämningarna från där man befinner sig. Laget hade även tänkt på tillgängligheten då man lagt till en uppläsningsfunktion av text. Koden och en kortare presentation kan hittas här.

Dessutom byggde ett internationellt lag med lagmedlemmar från Indien en mobil applikation där man kunde lokalisera böcker på bibliotek och även lägga upp sina egna böcker för utlån och försäljning. De kallade sin tjänst för Libdroid. Detta lag använde sig inte av K-samsök, men appen byggdes ändå på kulturarvsdata.
Alla presentationer kan man se här

Sammanlagt var det alltså fem lag av sju som byggde mobila applikationer på kulturarvsdata och av dessa hade fyra lag använt sig av K-samsök! Så det är bara att inse fakta – kulturarvsdata rockar!

>> Mia Carlsson jobbar med fornminnesinformation på Riksantikvarieämbetet.
>> Martin Duveborg är systemutvecklare på Riksantikvarieämbetet.