Publicerat

Google Art Project är, som namnet antyder, ett stort konstprojekt som drivs av Google.

Det går ut på att utvalda museum (just nu 17 stycken) från hela världen får ladda upp en del av sina verk. Med höga krav på upplösning och fullständigt ifylld metadata så ser Google till att kvaliteten på det uppladdade hålls på en hög nivå. Vissa av verken fotograferas dessutom i extremt hög upplösning vilket gör att man kan zooma in och se de allra minsta detaljerna i målningen.

Vissa museer får även besök av Google Street View-teamet som filmar hela museet och lägger ut på känt Street view-manér.

Ingalill Jansson berättade hur Hallwylska fick en förfrågan i somras om att vara med och om hur de nu jobbar med att ladda upp bilder, filmer och metadata.

Ingalill inledde med att säga att de var ett av de första museerna som lade ut hela samlingen på nätet för cirka tio år sedan. Tyvärr så byter de museisystem nu så föremålen finns inte kvar på nätet, men de kommer förhoppningsvis snart tillbaka.

– Vi blev inbjudna av en händelse. Det var någon som träffade någon som jobbade med det här och så fick vi frågan efter sommaren om vi ville vara med. Det bestämde ledningen att vi ville.

Den 13 september fattades beslutet och den 30 november ska allt vara klart. Önskemålet var 150 verk men de lyckades få ner det till 108. Cirka 40 från Hallwylska, 40 från Skokloster och resten från Livrustkammaren. De flesta verken var redan fotograferade för publikationer, men det behövdes ändå fotograferas cirka 25-30 bilder. Dessutom måste de leverera minst tio Youtube-filmer om museet och konstverken.

Eftersom det är så kort om tid så kommer det inte att levereras någon geodata i första fasen. Dessutom kommer det i fas 2 och 3 bli några verk som ska fotograferas i den mycket högre upplösningen och då kan det även bli tal om Street view-filmning.

Allting kommer att lanseras i februari. Även Nationalmuseum är med och jobbar för fullt med det här nu.

Veronica från Nationalmuseum kom med en kommentar:
– Det här är ju en ordentlig blåslampa i rumpan på museerna. Se vad Google kan åstadkomma på ett par månader som museerna efter år av arbete inte ens har kommit till beslut om.

Det kom en del frågor från publiken om vem som betalade och om det var värt allt arbete, och då kunde Veronica berätta att de tre första månaderna 2010 efter lanseringen av det här projektet så hade webbplatsen 12 miljoner besökare.

 

Här är hela presentationen. Ingalill börjar ungefär 38 minuter in i klippet. Innan Ingalill ser ni Philippa Björck-Nanfeldt, Göteborgs konstmuseum, som berättar om hur de experimenterade med mobiltelefoner för att engagera ungdomar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *