Publicerat

Vi på Riksantikvarieämbetet har fått ett uppdrag från regeringen
om att vi ska göra kulturmiljöer mer tillgängliga.
Vi ska stödja länsstyrelser, museer och andra som jobbar med kulturmiljöer
så att de gör det lättare för alla
att besöka, lära sig mer om och använda kulturarv.
Det är till exempel viktigt att texter är lätta att läsa och förstå.

Riksantikvarieämbetets texter
är inte heller alltid så lätta att läsa.
Vi vill bli bättre på att skriva så att alla förstår.
Nu har vi skrivit lättlästa texter
om några av våra webbplatser och söktjänster.
Klicka på namnen för att läsa om varje webbplats:

  • Fornsök är ett register över fornlämningar i Sverige.
  • Bebyggelseregistret innehåller texter och bilder om byggnader.
  • Platsr samlar in berättelser om platser.
  • I Kringla kan du söka i många museers samlingar på en gång.
  • K-samsök är tjänsten som samlar in innehåll till Kringla.
  • Kulturmiljöbild innehåller bilder från kulturmiljöer.
  • Samla är Riksantikvarieämbetets öppna arkiv.
  • Här på K-blogg kan du läsa om olika saker som vi gör på Riksantikvarieämbetet.

Ett svar

  1. Hör av er om ni behöver en kulturarvsvetare och skribent med erfarenhet av att skriva lättläst!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *