Publicerat

Foto: Riksantikvarieämbetet CC-BY

Det ska sägas med en gång. Vi är inte alltid så bra på att använda den teknik som faktiskt finns för att ha webmöten. Och vi tänkte att det säkert finns fler som vi där ute, som gärna vill, men kanske inte riktigt har haft modet eller tiden att testa. Därför var det extra kul att vårt första försök att prata om Spectrum och samlingsförvaltning med museer via webben fungerade så bra.

Många museer runt omkring i Sverige har ett skriande behov av att diskutera med andra hur man på bästa sätt kan sköta sina samlingar. Ibland känner man kanske inte till vilka som håller på med exakt samma sak som man själv. Det finns ofta varken tid eller pengar att resa. Tanken med regelbundna webmöten var att ge möjlighet att träffas och prata med andra på ett enkelt sätt, men fortfarande vara kvar på sin arbetsplats.

På mötet den 24:e mars deltog 5 personer från olika museer i Sverige under ca en timme.

Vi valde att använda Google Hangouts som är gratis och där 10 personer kan träffas via videolänk. För att mötet ska fungera som ett samtal, där alla kan komma till tals är det bra med en begränsning på 10 deltagare. Det finns fler lösningar för webmöten och nästa gång kanske vi provar någon annat.

Tema Spectrum

Även om det var spännande att testa tekniken var huvudtemat på mötet Spectrum. Flera goda tankar och reflektioner kom upp om hur museerna arbetat med Spectrums olika processer. Alla var eniga om att Spectrum är ett mycket bra stöd för arbetet med samlingarna. Att gå igenom en process tar dock mycket tid och det finns ett stort behov av att ta hjälp och stöd av andra i samma situation. Bara att lättare kunna dela med sig och byta erfarenhet av blanketter och dokument som det egna museet har byggt upp skulle vara till stor nytta.

Vi passade på att informera om Riksantikvarieämbetets nystartade projekt att bygga upp en kunskapsbank så att det lättare ska gå att hitta och sprida information som behövs för samlingsförvaltningen.

Under slutet av mötet enades vi om att det kan vara bra om framtida möten hålls kring ett mer specifikt och smalare tema.

Förslag på teman:

  • Förvärv
  • Accession
  • Försäkringar
  • Inlån/utlån
  • Besök i samlingarna
  • Gallring
  • Restvärdesräddning
  • Märkning av föremål
  • Depositioner
  • Digitalisering av arkivhandlingar på papper

Även dessa områden kan bli väldigt stora och innehålla mycket. Kan det kanske vara bättre att fokusera mer på en specifik fråga så att diskussion hinner komma ned på detaljnivå?

Foto Världskulturmuseet CC-BY

Svaret på hur många museer det får plats i ett mötesrum på Riksantikvarieämbetet blev den här gången: Tre.

Hur många får vi plats nästa gång?

undrar

Annika Carlsson, Ingela Chef Holmberg och Susanne Nickel

 

Nästa möte hålls den: 20:e april kl 14.00.

Anmäl er till ingela.chef.holmberg@raa.se om ni vill vara med eller har andra förslag på kommande teman.

Läs mer om Spectrum