Publicerat

Det klassiska skolbesöket på museet är ett viktigt möte mellan barn och kultur. Det är också en chans för museet att visa sig angelägna i ett alltmer virtuellt medielandskap. Men geografiska avstånd och alternativa prioriteringar gör att det är långt ifrån alla som får tillgång till museernas skatter. I Storbritannien kan skolklasser beställa en Museum in a box med talande, 3D-printade föremål som kan undersökas i klassrummet.

I ett tidigare inlägget här på K-blogg, Talande repliker, berättade jag om ett projekt på Manchester museum där man utvecklat en typ av repliker som med hjälp av digital teknik kan “prata“. Men det finns andra intressanta exempel på talande kopior av verkliga föremål. Kopior som också är möjliga att flytta från den skyddade miljön på museet. Till skolan till exempel.

Det brittiska företaget Museum in a box bygger större delen av sin verksamhet på denna idé, och har utvecklat ett koncept där museer bidrar med innehåll till lådor som skolorna kan beställa. I lådan finns 3D-printade miniatyrer av föremål och bildkort som kan undersökas och sedan placeras ovanpå en så kallad “brainbox“, som då berättar om föremålet.

RFID och Raspberry Pi

Inuti “brainboxen“ finns en Raspberry Pi-dator som kan spela ljudfiler på ett SD-kort, men också koppla upp sig mot internet för att uppdatera och hämta information. Varje föremål eller bildkort har ett RFID-chip undertill som via chipläsaren SL030 RFID inuti lådan laddar den ljudfil som är kopplad till det specifika objektet. I en kommande uppdatering ska ljudet hämtas från internet i samma ögonblick som objektet placeras på lådan, vilket gör det möjligt för det museum som levererar innehållet att hålla informationen uppdaterad.

Det taktila en viktig dimension

Precis som med majoriteten av all digitalisering bidrar en lösning som den här till möjligheten att tillgängliggöra samlingarna för personer som av olika anledningar inte kan ta sig till museet eller inte visuellt kan ta del av föremålen. Det ger också museerna tillfälle att sprida sin kunskap och innehåll, samt att visa upp sådant som i vanliga fall ligger gömt i magasinen. Och de små taktila kopiorna tillför en viktig dimension i lärandet.

Forsknings- och utvecklingsprojekt

Museum in a box utvecklades ur en rad forsknings- och utvecklingsprojekt på företaget Good, Form & Spectacle som specialiserat sig på R&D inom kulturarvssfären. Det drivs numera som ett eget avknoppat företag.

Museum in a box vänder sig i första hand till skolor och har innehållsleverantörer som till exempel British Museum, Jewish Museum London och Smithsonian Institution Libraries.

Den 19 oktober 2017 gav Regeringen i uppdrag till Riksantikvarieämbetet att ”kartlägga kulturarvsarbetets betydelse för skolväsendet samt att främja samverkan mellan skolväsendet och kulturarvsinstitutionerna” (Ku2017/02184/KL). Bland annat ska Riksantikvarieämbetet ”utarbeta och sprida vägledningar samt samla och sprida goda exempel på olika typer av samarbeten och samverkansprojekt.”

 

Staffan Cederborg
Verksamhetsutvecklare