Kategori: Bilder

Berit Wallenberg on Ireland – new on Flickr Commons!

St. Kevin's Church, Glendalough, Co. Wicklow, Leinster, Ireland. Photo: Berit Wallenberg, 1939. Public Domain
St. Kevin’s Church, Glendalough, Co. Wicklow, Leinster, Ireland. Photo: Berit Wallenberg, 1939. Public Domain

The Swedish National Heritage Board started sharing photos by Berit Wallenberg on The Commons on Flickr in 2012. We will now add “Berit Wallenberg – Ireland” to her 11 previous albums with photos from Sweden, Italy, Belgium, France, Germany, The Netherlands, Switzerland, England, Norway, Denmark and Iceland. Most of these images are from the 1920s and 1930s.

Berit Wallenberg (1902–1995) was a Swedish archaeologist and art historian, specialized in medieval churches and mural paintings. She began photographing early, and brought her camera on her many travels in Sweden and other European countries. As an adult, she often travelled on her own, in her own car and under modest conditions, even though she was part of the influential Wallenberg family with bankers, industrialists, politicians and diplomats.

Berit Wallenberg spent about two weeks on Ireland in August 1939, travelling around, mainly studying ancient remains, as monastic sites and churches. The images are from the provinces of Ulster, Leinster and Munster. According to the photo dates, she started her trip in Ulster in Northern Ireland, UK, then continued to Leinster and Munster in the Republic of Ireland. However, we will not upload the images in cronological order.

Beehive huts near Dunbeg promontory fort, Dingle Peninsula, Co. Kerry, Munster, Ireland. Photo: Berit Wallenberg, 1939. Public Domain
Beehive huts near Dunbeg promontory fort, Dingle Peninsula, Co. Kerry, Munster, Ireland. Photo: Berit Wallenberg, 1939. Public Domain

The entire Berit Wallenberg archives collection holds more than 25,000 photos. About 5,000 are digitized and searchable in our photo database Kulturmiljöbild, thanks to financial contribution from the Berit Wallenberg Foundation. The new album “Berit Wallenberg – Ireland” will show a choice of 20 images, selected from the 150 images from Ireland by Berit Wallenberg in the photo database.

We warmly welcome all Flickr viewers to the Swedish National Heritage Board’s photostream on Flickr Commons to follow Berit Wallenberg on Ireland, and to download and use the copyright free images. We also hope for Flickr members to comment on the images, to tag, to show comparative images, and to tell us things we did not know about the images we share! We start uploading today, and more images from Ireland will follow during autumn, so keep watching! :)

Gör kulturarvet tillgängligt genom Public Domain

Kulturarvsinstitutioner i hela världen firar just nu Public Domain Day och Riksantikvarieämbetet är med! Den 1 januari varje år infaller den tidpunkt när skyddstiden för verk av till exempel konstnärer, författare och andra upphovsmän går ut och deras verk blir Public Domain. För året 2020 betyder det att alla verk av de som avled 1949 kommer in i Public Domain (med några undantag). Genom att lyfta fram verk och upphovsmän som har blivit Public Domain lyfter vi fram betydelsen av öppna licenser för det digitala kulturarvet.

Men för institutioner som får bestämma om ett verk publiceras som Public Domain-märkt eller med en restriktivare licens kan det vara ganska knepigt. Därför har jag pratat med Riksantikvarieämbetets jurist, Sofia Kullman, både om betydelsen av Public Domain, skillnaden till andra licenser och hur man kan bestämma om ett verk är i Public Domain.

Om ni är intresserade att veta mer om öppna licenser och Public Domain kan ni också titta på vårt webbinarium kring detta ämne. Och om ni vill se mer Public Domain-verk, följ Riksantikvarieämbetet på Instagram, där presenterar vi konst, foton och objekt som är Public Domain-märkt.

LB: Vad betyder Public Domain egentlig, Sofia?

Sofia Kullman: Public domain är ett uttryck som inte har någon direkt motsvarighet i svensk rätt. Vad man menar är dock att det inte (längre) finns något upphovsrättsligt skydd.

Vilka objekt kan man publicera som Public Domain-märkt?

Sofia Kullman: Vanligast är att man pratar om material vars skyddstid har gått ut. Upphovsrätten skyddar nämligen ett verk i 70 år efter upphovsmannens död. För så kallade närstående rättigheter gäller lite andra skyddstider.

Men det kan också handla om material som aldrig har skyddats av upphovsrätt, till exempel lagar eller myndighetsbeslut.

När det gäller jättegammalt material kan man förstås vara säker på att skyddstiden har gått ut, och där är det inget problem att märka materialet med Public Domain. För lite nyare material kan det vara svårare.

Målning på siden med motiv från Stockholm omgivna av blommor. Anna Pabre. Tekniska museet, Public Domain.

Vad är skillnaden mellan CC0 och Public Domain?

Sofia Kullman: CC0-märkningen är lite speciell. Den innebär att upphovspersonen har avsagt sig all upphovsrätt. För slutanvändaren blir det lite samma sak som med material som är i Public Domain, man får använda det fritt. Men för personen som ska märka materialet är det stor skillnad. Det är bara upphovspersonen som kan besluta att något ska vara CC0. En PD-märkning innebär att man har gjort bedömningen att ett material inte är skyddat, medan en CC0-märkning är en viljeförklaring från upphovspersonen.

Vilka objekt eller data är problematiska för att publicera dem som Public Domain-märkt?

Sofia Kullman: Egentligen är det inte några särskilda objekt eller data som är svåra att publicera med PD-märkning. Det svåra är att komma fram till själva bedömningen, och det kan ibland bero på att man inte vet vem upphovspersonen är och därför inte kan kontrollera när den personen dog. Det kan också vara svårt att bedöma om ett foto är ett fotografiskt verk eller en fotografisk bild. Ett fotografiskt verk har en skyddstid på 70 år efter upphovspersonens död, medan fotografiska bilder skyddas i 50 år efter att bilden togs, så den bedömningen spelar stor roll.

Statens Järnvägar, SJ Vingplogen i arbete å bangården i Jämtlands Sikås vintern 1936. Järvägsmuseet, Public Domain.

När min institution har ett fysiskt objekt som är i Public Domain, och vi digitaliserar det – är det ett nytt verk som inte är i Public Domain?

Sofia Kullman: Det där är en lite knepig fråga. Just nu är det så att den svenska upphovsrättslagen ger en närstående rättighet för fotografisk bild för alla foton som inte är fotografiska verk. Så om man digitaliserar ett föremål genom att fotografera det så uppstår alltså formellt sett ett skydd. Men jag tror de flesta är överens om att inte hävda en sådan rätt vid digitalisering. Det gör bara digitaliseringen krångligare, och det tjänar ingen på.

Dessutom är det på väg att ändras. EU:s nya upphovsrättsdirektiv innehåller en bestämmelse som innebär att man inte ska kunna hävda sådant skydd vid digitalisering av ”alster av bildkonst”. Den bestämmelsen ska implementeras i medlemsländernas lagar senast juni 2021.

Fram till dess kan det vara bra för både institutioner och medarbetare att vara tydliga med hur man vill ha det. Vill man som medarbetare hävda en närstående rätt, så bör man berätta det för sin institution så att de kan ta hänsyn till det. Från institutionens sida är det också bra att vara tydlig med sina förväntningar på de som digitaliserar. Om alla korten är på bordet så slipper man bråka om det i efterhand. (Vill man vara jättesäker på sin sak så sätter man det dessutom på pränt, tycker jag som jurist förstås, men det räcker ganska långt att vara överens.)

Tack så mycket, Sofia!

Mer information om hur vi firar Public Domain Day finns här.

Carl Gustaf Rosenberg on Flickr Commons

The Church Town of Gammelstad in Nederluleå (today a UNESCO World Heritage). Photo: Carl Gustaf Rosenberg
The Church Town of Gammelstad in Nederluleå (today a UNESCO World Heritage). Photo: Carl Gustaf Rosenberg, 1940s.

The Swedish National Heritage Board has launched a new image album on Flickr Commons, with photographs by the Swedish photographer Carl Gustaf Rosenberg. During 2019, we will show and share a choice of his images, mainly from the 1940s.

The Swedish photographer C. G. Rosenberg (1883-1957) was a technically skilled photographer, with a special sense for the motives and the light. His specialities were landscapes and architecture, but people also appear in his images, which will show in the Swedish National Heritage Board’s photostream on Flickr Commons and the new album Carl Gustaf Rosenberg.

He was born in Paris in 1883, son of a Swedish artist and painter. When the family later returned to Sweden, he became interested in photography during his years at high school. After graduating, he went to New York where he was trained as photographer in 1904-1905.

Back in Sweden and Stockholm in 1906 his career started, and he began photographing for different Swedish magazines. In 1922, the Swedish Tourist Association – STF – engaged him as a photographer for their annual book about Sweden; a mission he kept for 35 years. He was also a skilful photographer of architecture, frequently engaged by the leading Swedish architects of the time.

Worker loading boards at Skönvik sawmill north of Sundsvall. Photo: Carl Gustaf Rosenberg, 1940s
Worker loading boards at Skönvik sawmill north of Sundsvall. Photo: Carl Gustaf Rosenberg, 1940s

The archives of the Swedish National Heritage Board hold about 3,000 black and white photographs by C. G. Rosenberg, most of them from the 1940s. They are from all parts of Sweden and show landscapes, towns, ancient monuments, buildings and industrial environments, but also people. About 840 images from the collection are digitized to the Board’s photo database online, Kulturmiljöbild, and this year, we will present a choice of the images on The Commons.

As always, we hope for your help to give us more information about the images, in your comments and tags. You are Very Welcome to the Swedish National Heritage Board’s photostream on Flickr Commons to view and enjoy, download, use and share Carl Gustaf Rosenberg’s images from Sweden in the 1940s!

Stockholm City Hall in snow. Photo: Carl Gustaf Rosenberg, 1940s.
Stockholm City Hall in snow. Photo: Carl Gustaf Rosenberg, 1940s.

Vad ser en artificiell intelligens när den tittar på museers bilder?

Ett ofta citerat problem i att göra kulturarvssamlingar tillgänglig och sökbara på webben är att vi som katalogiserar föremål, fotografier och andra kulturarvsobjekt använder termer och ett språk som inte faller sig naturligt för ”den vanliga användaren”. När användaren sedan knappar in sina sökord i våra söktjänster matchar de illa med våra termer. Resultatet är att användarna alltför ofta inte finner vad de söker.

I takt med utvecklingen av artificiell intelligens har datorer de senaste åren blivit alltmer kapabla att extrahera information från bilder: nyckelord, känslouttryck i ansikten, färger, m.m. Kan vi kulturarvsinstitutioner använda AI för att göra våra samlingar mera sökbara? Vi bjöd in studenter i systemvetenskap att testa möjligheterna. Två studenter från Uppsala universitet – Alfred Bjersander och Max Collin – antog utmaningen och nedan berättar de om sina resultat.

Vi har på inbjudan under våren tagit fram en prototyp för att göra bilder sökbara baserat på dess innehåll. Projektet resulterade i en webbapplikation som tillgängliggjorts vars källkod finns öppet tillgänglig.


AI:n ser segelfartyg. Skärmdump från prototypen.

Projektets mål var att utveckla en prototyp som kunde visa på eventuella styrkor eller svagheter med att tillföra maskinextraherade attribut till bilder som tillgängliggörs av Riksantikvarieämbetet. Google Vision användes tillsammans med K-samsök för att sammanfoga bildinformation. Resultatet presenteras via en webbapplikation som ger möjlighet att söka i bildmaterialet genom att dels kombinera etiketter samt söka på kombinationer av färger.


AI:n gör en modeanalys! Skärmdump från prototypen.

En utvärdering av prototypen visar att de tillförda etiketterna ökar möjligheten att framgångsrikt söka i bildmaterialet. Utvärderingen visar också på förekomsten av falska negativ, där bilder inte tillförts den information som förväntas. Kombinationer av valda etiketter kan därför minska antalet träffar där så inte borde vara fallet. Exempelvis minskar antalet träffar om etiketterna “människa” och “porträtt” kombineras.

Förmågan att söka bland bilder utifrån färginformation är i K-samsöks befintliga metadata begränsad till manuellt annoterade textfält. Prototypen tillför därför ett nytt sätt att utforska bildsamlingarna genom att kombinera färger.

Prototypen avgränsades till ett slumpmässigt urval om tusen bilder från K-samsök. Även om urvalet inte är så omfattande tycker vi att resultatet visar på hur ett komplement med maskinextraherade attribut kan förbättra sökupplevelsen.

För den som är nyfiken att lära mer om detta arbete finns källkoden och den uppsats vi skrev baserat på detta projekt tillgängliga online.

I von Friesens fotspår genom Medelpad

Otto von Friesens fotografier av Högomstenen (M 11) på Norra stadsberget i Sundsvall i juni 1915. Från Alvin: plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturav

Projektet Evighetsrunor, som genomförs med finansiering från Riksbankens jubileumsfond och Vitterhetsakademien, har nu sparkat igång. I projektet kommer vi att skapa en infrastruktur för information och forskning om runor och runinskrifter genom att bland annat knyta samman de digitaliserade delarna av bokverket Sveriges runinskrifter med Samnordisk runtextdatabas. Samtidigt kommer vi genom olika digitaliseringsinsatser att göra tidigare svåråtkomligt dokumentationsmaterial om runinskrifter tillgängligt direkt på webben.

Projektet genomförs i samarbete med Uppsala runforum vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, Uppsala universitetsbibliotek och Högskolan Dalarna. Vi kommer inte bara att strukturera och tillhandahålla källor om runor, utan också genomföra tre större forskningsuppgifter som utgår från detta material: en vetenskaplig utgåva av ”Medelpads runinskrifter” som en del i verket Sveriges runinskrifter, ”Östersjöns öar” och ”Otto von Friesen som runolog”. De två första utförs vid Riksantikvarieämbetet, den tredje vid Uppsala universitet.

I onsdags hade jag och Marco Bianchi, som bland annat kommer att arbeta med von Friesens material, ett möte med Uppsala universitetsbibliotek. De av bibliotekets samlingar som vi har valt ut för projektet utgörs dels av ett antal tjocka handskrifter av Uppsalaprofessorn Olof Celsius från 1700-talet, dels Otto von Friesens fältanteckningsböcker och fotografier. von Friesen var professor i Nordiska språk vid Uppsala universitet i början av förra seklet och har kallats ”grundläggaren av den moderna svenska runforskningen”.

Biblioteket har redan nu hunnit digitalisera mer än 500 av Otto von Friesens glasnegativ och gjort dem tillgängliga i portalen Alvin, där de kommer att förvaras och dit Evighetsrunor sedan ska länka. Många av dessa bilder har tidigare var helt okända för forskningen. Vi kommer inom projektet att identifiera runinskrifterna på bilderna och märka upp dem och sedan knyta dem till fältanteckningarna, som står näst på tur för digitalisering.

På mötet i onsdags fick Marco och jag instruktioner hur vi skulle göra registreringen i Alvin och bara för att se hur det fungerade gjorde jag i förrgår på prov nio bilder, där glasnegativen tidigare hade förvarats i en ask märkt ”Medelpad, Jämtland”. Anledningen till att jag valde just dessa bilder är givetvis att jag svarar för forskningsuppgiften att göra en vetenskaplig utgåva om Medelpads runinskrifter.

Otto von Friesen hade på sin tid bland annat fått uppdraget att ge ut Norrlands runinskrifter i verket Sveriges runinskrifter och han gjorde också flera resor dit. Av hans anteckningsböcker framgår att de ovan nämnda fotografierna är tagna i juni 1915, då han under knappa två veckor även undersökte och dokumenterade runstenar i Hälsingland och Jämtland. von Friesen verkar ha börjat med Jättendalsstenen (Hs 21) i Hälsingland den 4 juni och mest ägnat sig åt runstenarna i detta landskap, men den 11 juni var han vid runstenen på Frösön i Jämtland och dagen efter på Norra stadsberget i Sundsvall, där Högomstenen (M 11) då stod rest. I samlingen finns två fotografier av denna sten: en med runorna uppmålade med vit färg och en med mörk färg. Förklaringen till detta finner man i en tidningsartikel publicerad i Sundsvalls Posten den 19 juni 1915:

Prof. F. […] tillbringade i lördags större delen av dagen å Fornhemsområdet, där han var fullt sysselsatt med att uppmäta, fotografera o. s. v. Högomstenen. Fotograferingen är framför allt ett synnerligen tidsödande arbete, ity att runorna först måste kalkstrykas för att bättre framträda på plåten. […]

Innan prof. F. lämnade stadsberget hade han det utsökta tillmötesgåendet att rödmåla runorna å stenen, sedan dessa först nota bene hade blifvit befriade från sin tillfälliga hvita skrud, ett äfven det mycket tålamodspröfvande måleri. Härigenom framträda nu runorna mycket tydligare än förut var fallet på samma gång stenen fått ett mera prydligt utseende.

Dagen efter undersökte von Friesen Nolbystenen i Njurunda (M 1) och påföljande dag de två runstenarna i Attmar (M 4 och M 5). I sina anteckningsböcker hade han samlat uppgifter om 22 föregivna runinskrifter i Medelpad, men av dessa dokumenterade han av allt att döma endast fyra stycken. Tre ynka dagar, lördag till måndag, den 12–14 juni 1915, verkar ha varit den tid som von Friesen ägnade Medelpads runinskrifter och han tycks aldrig ha återvänt. När han 1934 skriver en ännu mycket läsvärd artikel om några av dessa runstenar i  årsboken Ångermanland–Medelpad är det uppenbarligen sina anteckningar 19 år tidigare som han faller tillbaka på.

Den mindre av runstenarna vid Attmars kyrka i Medelpad (M 4). Foto Otto von Friesen 1915. Från Alvin.

Även om alla fyra medelpadska stenar fortfarande finns kvar, är von Friesens dokumentation oskattbar. En av de runstenar som han besökte, den lilla Attmarstenen (M 4), är faktiskt ännu inte slutgiltigt läst eller tydd, trots att den varit känd i mer än tvåhundra år. När Marit Åhlén och Jan Axelson från Runverket målade upp stenen sommaren 1999 gjordes en oväntad upptäckt, nämligen att den kunde vara rest till minne av en person som färdats med den välkände vikingahövdingen Ingvar den vittfarne. I en del av texten läste de nämligen fur austr · miʀ iị…ri och tolkade det som … for austr meðr Ing­[vari ”for österut med Ingvar”. ”Vi gnuggade oss nog i ögonen en och två gånger när vi anade vad vi hade framför oss” meddelade Marit den lokala pressen.

Vad som hittills har varit okänt är att von Friesen tänkte i samma banor redan 1915. Ovanför den skadade sekvensen i-­-…ri har han nämligen antecknat ”ikuari?”.

Otto von Friesens anteckningar om inskriften på den lilla Attmarstenen (M 4). Anteckningsboken kommer att digitaliseras inom projektet.

Det är nog mer än möjligt att vi här verkligen har Sveriges nordligaste Ingvarssten, men efter den ovannämnda uppgiften följer en lång sekvens med runor som hittills har trotsat alla tolkningsförsök. Genom att granska inskriften i original och noggrant studera vad föregångarna har läst, hoppas jag att den till slut ska gå att både läsa och tyda, men det krävs nog också lite tur och ett och annat lyckligt infall. Vi får se hur det går.

Nu blev detta inte någon längre promenad i professor von Friesens sällskap (vi lämnade ju knappt Sundsvall), men jag vet att Marcos forskningar i ämnet kommer att föra oss betydligt längre.

>> Magnus Källström är runolog, docent, forskare inom runforskningsområdet vid Riksantikvarieämbetet samt projektledare för Evighetsrunor

PS. Läs med om tolkningen av den lilla Attmarstenen i Marit Åhléns artikel En nordlig Ingvarssten? Den lilla runstenen vid Attmars kyrka, i: Namn och runor. Uppsalastudier i onomastik och runologi till Lennart Elmevik på 70-årsdagen 2 februari 2006 (2006), s. 283 ff.

Sweden in stereo on Flickr Commons

Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904
Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904

In 2015, a small collection of stereographs was given to the archives of the Swedish National Heritage Board by a donor from the USA, through the intermediary of the National Maritime Museums in Sweden.

Stereographs (also called stereograms, stereo views or stereo cards) are two almost identical photographs mounted on cardboard, which appear three-dimensional viewed through a stereoscope. The method of stereoscopy was initially invented in 1838 by the English scientist and inventor Charles Wheatstone, and became popular in the 1860s, until about 1910.

Most of the cards we received show views from towns and other places in southern Sweden in 1901. One card from 1904 shows the Swedish King Oscar II (1829-1907) at Rosendal Castle in Stockholm. A main part has been digitized for the Board’s photo database, and will be uploaded in June to the new album “Stereographs” on the Swedish National Heritage Board’s site on Flickr Commons.

The stereographs are from two different publishers in the USA. The card with King Oscar II is produced by the Underwood & Underwood stereographic company, founded in 1881 in Ottawa, Kansas, USA. The company was one of the world’s major publisher of stereographs, once publishing millions of cards a year.

Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

All the other cards are produced by Gust. A. Johnson, Winburne, PA. Gustav Adolph Johnson (1864-1950) was born in Grubbetorp, Brålanda parish in the province of Dalsland, north of Vänersborg town in western Sweden. He immigrated to the USA in 1886, and settled in Winburne, Clearfield County, Pennsylvania, where he worked as a miner until 1888, when he started a printing office. In 1901 he travelled in Sweden, collecting about 3,500 photographs which he used as stereographs.

We are very grateful to the donor, since the stereographs form an interesting complement to the historic photo collections of the Swedish National Heritage Board. Welcome to view Sweden in stereo and enjoy, use and share the stereographs of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

Berit Wallenberg – back on Flickr Commons

Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Kalmar. Photo: Berit Wallenberg, 1926
Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Småland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1926

Time to pick up an old acquaintance on Flickr Commons!

In March 2012, the Swedish National Heritage Board published the Berit Wallenberg Collection on The Commons on Flickr, with photos by the Swedish archaeologist and art historian Berit Wallenberg (1902-1995). During the coming months, we will show some more of her images from Sweden, Italy, Belgium, France, Germany, Switzerland, England and Denmark, with new images uploaded every week. Most of them will be from the 1920s and 1930s, a few from the 1940s and 1950s. (Sorry about The Netherlands, Norway and Iceland, but due to a lack of suitable images, these Albums will not be continued.)

Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934
Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934

When Berit Wallenberg travelled in Sweden and other countries in Western Europe she frequently used her camera. The photos mainly reflect her studies of churches, ancient monuments and historical buildings and environments – the main reason for her travels – but now and then they have a more personal touch, showing people and other objects.

We are very pleased that about 17 % of the 221 photos by Berit Wallenberg we uploaded on Flickr Commons in 2012-2013, have had new and valuable information added by contributing and clever Flickr members, thus helping us improve the photos’ data in the Board’s photo database online, Kulturmiljöbild. Buildings were identified, images were located more closely, and other interesting information was given. Actually, that is one of the main reasons why we wanted to try Flickr Commons in the very beginning…

Even this time we have great hopes for our Flickr followers and friends to share their knowledge and tell us more about the images of the traveling art historian Berit Wallenberg. Welcome to the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930
Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930

 

Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929
Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929

Björn Allard – new on Flickr Commons

Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.
Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.

Would you like to view breath-taking landscapes in Lapland, Swedish archaeologists at work in loamy pits in the woods of Ångermanland, Swedes about to go hunting elk in Jämtland, and other motifs from central and northern Sweden?

Then you should follow the photostream of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons during spring, and have a look now and then in the “Björn Allard” album. We will share a choice of colour images by the Swedish photographer Björn Allard, employed at the Swedish National Heritage Board in the 1950s and 1960s.

Björn Allard (1923-2006) took part in the Board’s archaeological surveys and excavations to contribute documentary photographs. An important part of his work was to document at the Board’s culture-historical surveys and archaeological excavations in northern Sweden, due to the regulations of Swedish lakes and rivers when new power plants were constructed in the 1950s and 1960s.

Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958
Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958

The images we will show on Flickr Commons are all in colour, chosen from about 450 colour slides by Björn Allard, which are digitized for the Swedish National Heritage Board’s photo database online Kulturmiljöbild. A lot more images in black and white by Björn Allard are held in our archives, most of them in the Board’s reports from the surveys at the lake regulations.

Five Swedish provinces will be represented in the new album. From north to south: Lapland (Lappland), Ångermanland, Jämtland, Dalecarlia (Dalarna), Östergötland and Västergötland. The images will be uploaded in this order, province by province.

The images are taken between 1957 and 1963. They show landscapes, cultural environments in the countryside and archaeologists from the Swedish National Heritage Board at field work. Locals in northern Sweden, at work or at leisure, will appear now and then. The area around lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland, shown in the initial images of the album, is today part of Laponia, a world heritage listed by UNESCO.

We hope you will enjoy the images. Welcome to view, comment, tag and share!

More of Old Churches on Flickr Commons

Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905
Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905

Our album on Flickr Commons called “Old churches” was launched in September 2009. We will now let the album grow, with even more images of churches and their environments from all over Sweden, some 100 years ago or more.

The album reflects one of the largest photo collections in the archives of the Swedish National Heritage Board, with about 140.000 photos of Swedish churches, taken from ca 1860 to 1975. Until the 1990s, the Swedish National Heritage Board was responsible for supervising the care and maintain of the Swedish church buildings (the task was then transferred to the County Administrative Boards). That is the reason why we have so many of these images in our holdings.

The images in the album show Swedish churches from about 1100-1900 AD from all parts of the country – stone and wooden churches of different shapes, cathedrals and chapels, country churches as well as city churches. They also show the surrounding rural or urban environments, and sometimes you will notice men, women and children from times gone by.

Welcome to view, share, download and comment on these old images of the Swedish heritage, in our photostream on The Commons on Flickr as well as in the album “Old churches”.

Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog
Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog, ca 1930

Fredrik Bruno – back on Flickr Commons!

Kungsgatan street in Stockholm City, at the intersection with Sveavägen street. Photo: Fredrik Bruno, 1944.
Kungsgatan street in Stockholm City, Sweden. Photo: Fredrik Bruno, 1944.

Three years have passed since the Swedish National Heritage Board presented Fredrik Bruno and his 1940s colour photographs on Flickr Commons. Since the images have been largely appreciated, we thought it would be nice to renew the acquaintance and show some more of these photos from different towns around Sweden (and some from the countryside), taken with either Kodachrome or Agfacolor diapositive film. Being a professional town engineer, Fredrik Bruno obviously focused on urban motifs. A lot of the photos might even be from travels he made in his service.

When we first started the Fredrik Bruno collection on Flickr Commons in 2011, (read on our blog) we divided it in two albums, one with photos from Sweden, the other with photos from Norway. This time we will only upload photos from Sweden, because of a larger number to choose from.

Some of the photos we show have a link in the field of information to a recent photo in our photo database, showing exactly the same view, but in 2010-2011. These comparative photos were taken within a project at the Swedish National Heritage Board, with the purpose to illustrate changes in the urban environment over time.

It would be just great to see some of your own comparative photos posted in comments! Welcome to to enjoy the 1940s in colour, in our photostream on Flickr Commons or in the album “Fredrik Bruno – Sweden”.

View of Sundsvall town in Medelpad. Photo: Fredrik Bruno, 1944.
View of Sundsvall town in Medelpad, Sweden. Photo: Fredrik Bruno, 1944.