Kategori: Foto

Att ersätta kontemplation med immersion – digital konst på Atelier des Lumières

People do not learn about culture as they did in the past. The practices are evolving and the cultural offering must be in step with them. The passive observation of works of art is no longer relevant, and I’m convinced that people are increasingly learning about art through this immersive experience and the emotions they generate. The marriage of art and digital technology is, in my opinion, the future of the dissemination of art among future generations, as it is able to reach a younger and wider audience than that of the traditional museums.

-Bruno Monnier, Ordförande för stiftelsen Culturespaces

Ett nerlagt järngjuteri i Paris 11:e arrondissement; en tömd industrilokal på 1 500 kvadratmeter, med 10 meter höga väggar. I taket sitter 140 stycken Laser Cinema projektorer, tillsammans med 50 Nexo högtalare med direktivitetskontroll. Det här är världens största permanenta multimedieinstallation, med totalt 4 000 kvadratmeters projektionsyta, som nu visar den sista veckan av sin första konstutställning. Den totala kostnaden för att sätta upp hela utställningen var 9 miljoner Euros. Inträdesbiljetterna kostar 14,9 Euros styck. Och är slutsålda sedan länge. Ändå är kön lång utanför.

Över 3 000 högupplösta bilder av verk av konstnärerna Gustav Klimt, Friedensreich Hundertwasser och Egon Schiele har animerats till musik med hjälp av mjukvaran Amiex system (Art&Music Immersive Experience), som utvecklats av stiftelsen Culturespaces. Samma stiftelse har efter två års arbete förvandlat den tomma industrilokalen på Rue Saint Maur till Atelier des Lumières – en immersiv totalupplevelse av projicerad, animerad konst och musik. När utställningen stängde, hade den från den 13:e april 2018 till den 6:e januari 2019 haft totalt 1 240 000  besökare.

Upplevelsen är bokstavligen total, när jag kommer in genom de ljudisolerade dörrarna. Efter en ombokad resa, där storm och snö ledde till förseningar, missad anslutning, byte av flygbolag, allmän stress, springande på rullband och mellanlandning i Wien i stället för i Oslo. För lite sömn, ingen mat och för mycket kaffe. Blandat med funderingar på vad förlorat bagage kan tänkas heta på franska. Kanske bidrar detta något upplösta medvetandetillstånd till den förtrollande upplevelsen av omslutande färgat ljus och musik. Kanske närmar jag mig den upplevelse som en medeltida kyrkobesökare fick av färgstarka blyglasfönster, målningar, mosaiker och liturgisk sång anpassad för kyrkorummets säregna akustik. Förstärkt av undernäring, inälvsparasiter, fladdrande vaxljus och synrubbningar orsakade av blodtrycksfall efter att ha stått upp under hela mässan.

Bilderna flyter fram över väggar och golv tillsammans med musiken; som en självklar del av rummet. Det är stort. Det är omslutande. Det är en aning om konstnärens egen blick rakt in i verket under själva skapandeprocessen.

Även välkända verk som Klimts Livets träd framträder på ett helt nytt sätt, när de tolkas som väggtäckande animerade projektioner tillsammans med musik. Animationerna är, liksom originalen, tvådimensionella. Storleken på projiceringarna, tillsammans med storleken på lokalen, ger en känsla av oändlighet i flera lager; samtidigt som detaljer i målningarna framträder på nya och oväntade sätt när de projiceras på väggar och golv. Samt i vatten, i de gamla kylbassängerna. Och i ett mindre rum, täckt av speglar. Musiken ger ytterligare en dimension åt upplevelsen, och är fullständigt integrerad med projiceringarna.

It’s like entering a sacred space,”säger jag till Marie Boisonnet, som är projektledare vid utvecklingsavdelningen på Culturespaces, när vi följs åt genom utställningshallen. Besökarna, som ofta bokat sina biljetter månader i förväg, står, sitter, ligger, går och dansar omkring. Många sitter i grupper, barn och vuxna tillsammans. Klimts målningar från taket på Burgtheater i Wien tornar upp sig, 10 meter höga, på väggarna. Ur högtalarna hörs Wagners Tannhäuser. Bland ornamenten som roterar på golvet dansas både wienervals och mera improviserad hopp- och springdanser.

Både barn och vuxna interagerar med utställningen. Den besökare som lyckats hitta den rätta platsen sitter helt stilla i hjulets nav. Omsluten av dess roterande ekrar. Omsluten av konsten och musiken, men inte innesluten i den genom ett VR-headset. Inte fastlåst vid en skärm, utan seende och medveten med sina egna sinnen.

När en familj eller annan grupp besöker utställningen, så ser alla samma saker samtidigt, och kan diskutera vad de ser; både under och efter själva upplevelsen. Detta framhåller Marie Boisonnet som den stora fördelen med projicerade immersiva upplevelser framför sådana som måste upplevas genom ett headset. Jag håller med, och får ytterligare bekräftelse när jag ser besökarnas reaktioner och interaktioner med varandra och utställningen.

Tillsammans med den stora utställningshallen, som visar klassisk konst, finns en mindre lokal på 300 kvadratmeter för samtida digital konst. Culturespaces tycker det är viktigt att ge utrymme åt samtida digital konst, tillsammans med de digitala tolkningarna av de gamla mästarna. De utställningar med samtida digital konst som visas vid mitt besök är Poetic AI av Ouchhh (som visas i den stora utställningshallen), där form, ljus och rörelser genererats av en algoritm, och Colours X Colours av Thomas Blanchard och Oilhack, där makrovideos visar de för blotta ögat osynliga rörelserna hos flytande oljefärg, akrylfärg och tvål.

Stiftelsen Culturespaces har under de senaste 10 åren anordnat traditionella konstutställningar på platser som Musée Jacquemart-André och Musée Maillol i Paris och Hôtel de Caumont – Centre d’Art i Aix-en-Provence. Men har samtidigt sett att traditionella konstutställningar inte lyckas nå ut till alla besökare; framförallt inte till personer som inte har vana att besöka och tolka konstutställningar, barn och ungdomar. Culturespaces mål med att skapa de immersiva multimedieutställningarna Carrières de Lumières och sedan Atelier des Lumières, är att erbjuda en annorlunda och innovativ konstupplevelse som bidrar till att besökaren lär sig mer om konst, och att ersätta kontemplation (inför originalverken) med immersion i den digitala totalupplevelsen. För personer som är nya inför att betrakta och tolka konst, kan ett besök i en immersiv utställning väcka intresse även för traditionella utställningar. För redan konstintresserade besökare, erbjuder immersiva utställningar ett nytt och mera sensoriskt sätt att uppleva konst. En annan fördel med denna typ av utställningar, är att verk av samma konstnär som i original finns utspridda på museer över hela världen kan föras samman virtuellt, och ge en helt ny upplevelse och helhetsbild av konstnärens arbete.

Culturespaces arbetar också med att tillgängliggöra konst för utsatta och underprivilegierade barn. I sina immersiva konstcentra, t.ex. Atelier des Lumières, erbjuder Culturespaces ett speciellt ”Immersion Art”-program, där det ingår en workshop i skolan eller på sjukhuset, följt av ett besök och aktiviteter i utställningen. Tack vare sponsorer, är programmet kostnadsfritt för deltagarna.

Och hur kan då erfarenheterna från Culturespaces arbete med immersiva konstutställningar användas för att förbättra kvalitén på svenska museers publika verksamheter? Även om utställningar i den storlek som Culturespaces sätter upp knappast är realistiska ens för större museer, kan även projektioner i mindre skala vara användbara. Projicering är intressant av flera anledningar; särskilt som tekniken kan användas för att på ett icke-permanent sätt, direkt på plats i kulturhistoriska miljöer, åskådliggöra sådant som vore omöjligt eller orimligt resurskrävande att åskådliggöra på annat sätt. Hit hör till exempel projiceringar av medeltida kyrkmålningar i en kyrka där originalen har förstörts eller kalkats över – med de starka, klara färger som målningarna ursprungligen hade, eller projicering av ”imålningar” som kan visa flera olika tolkningsförslag på hällristningar, run- och bildstenar. Projicering och animering av bildkonst gör, som Culturespaces kan intyga, konsten tillgängligare för målgrupper utan vana att betrakta och tolka traditionell bildkonst. Och är samtidigt ett helt nytt sätt att uppleva nya aspekter av konst för de redan intresserade och insatta.

Även om projektorer, ljudsystem och mjukvara för projektioner är kostsamma i inköp, ger de stora möjligheter och flexibilitet för pengarna; större än om man för motsvarande summa köper en färdig VR-upplevelse. Förutom flexibiliteten, har immersiva projiceringar fördelen över VR att de kan upplevas av flera personer och grupper samtidigt, utan att betraktarna är avskärmade av VR-glasögon. Betraktare kan också diskutera och interagera med den projicerade upplevelsen tillsammans medan den pågår. Tekniken i sig är inte ny; projiceringar med hjälp av speglar, optik och ljuskällor har gjorts i underhållningssyfte i århundraden. Däremot är arbete med immersiva digitala upplevelser i form av projektioner hos museer och kulturarvsinstitutioner ännu en relativt outnyttjad teknik, med stora utvecklingsmöjligheter och hög kostnadseffektivitet, som förtjänar att bli mera känd och utnyttjad.

Vad ser en artificiell intelligens när den tittar på museers bilder?

Ett ofta citerat problem i att göra kulturarvssamlingar tillgänglig och sökbara på webben är att vi som katalogiserar föremål, fotografier och andra kulturarvsobjekt använder termer och ett språk som inte faller sig naturligt för ”den vanliga användaren”. När användaren sedan knappar in sina sökord i våra söktjänster matchar de illa med våra termer. Resultatet är att användarna alltför ofta inte finner vad de söker.

I takt med utvecklingen av artificiell intelligens har datorer de senaste åren blivit alltmer kapabla att extrahera information från bilder: nyckelord, känslouttryck i ansikten, färger, m.m. Kan vi kulturarvsinstitutioner använda AI för att göra våra samlingar mera sökbara? Vi bjöd in studenter i systemvetenskap att testa möjligheterna. Två studenter från Uppsala universitet – Alfred Bjersander och Max Collin – antog utmaningen och nedan berättar de om sina resultat.

Vi har på inbjudan under våren tagit fram en prototyp för att göra bilder sökbara baserat på dess innehåll. Projektet resulterade i en webbapplikation som tillgängliggjorts vars källkod finns öppet tillgänglig.


AI:n ser segelfartyg. Skärmdump från prototypen.

Projektets mål var att utveckla en prototyp som kunde visa på eventuella styrkor eller svagheter med att tillföra maskinextraherade attribut till bilder som tillgängliggörs av Riksantikvarieämbetet. Google Vision användes tillsammans med K-samsök för att sammanfoga bildinformation. Resultatet presenteras via en webbapplikation som ger möjlighet att söka i bildmaterialet genom att dels kombinera etiketter samt söka på kombinationer av färger.


AI:n gör en modeanalys! Skärmdump från prototypen.

En utvärdering av prototypen visar att de tillförda etiketterna ökar möjligheten att framgångsrikt söka i bildmaterialet. Utvärderingen visar också på förekomsten av falska negativ, där bilder inte tillförts den information som förväntas. Kombinationer av valda etiketter kan därför minska antalet träffar där så inte borde vara fallet. Exempelvis minskar antalet träffar om etiketterna “människa” och “porträtt” kombineras.

Förmågan att söka bland bilder utifrån färginformation är i K-samsöks befintliga metadata begränsad till manuellt annoterade textfält. Prototypen tillför därför ett nytt sätt att utforska bildsamlingarna genom att kombinera färger.

Prototypen avgränsades till ett slumpmässigt urval om tusen bilder från K-samsök. Även om urvalet inte är så omfattande tycker vi att resultatet visar på hur ett komplement med maskinextraherade attribut kan förbättra sökupplevelsen.

För den som är nyfiken att lära mer om detta arbete finns källkoden och den uppsats vi skrev baserat på detta projekt tillgängliga online.

Sweden in stereo on Flickr Commons

Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904
Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904

In 2015, a small collection of stereographs was given to the archives of the Swedish National Heritage Board by a donor from the USA, through the intermediary of the National Maritime Museums in Sweden.

Stereographs (also called stereograms, stereo views or stereo cards) are two almost identical photographs mounted on cardboard, which appear three-dimensional viewed through a stereoscope. The method of stereoscopy was initially invented in 1838 by the English scientist and inventor Charles Wheatstone, and became popular in the 1860s, until about 1910.

Most of the cards we received show views from towns and other places in southern Sweden in 1901. One card from 1904 shows the Swedish King Oscar II (1829-1907) at Rosendal Castle in Stockholm. A main part has been digitized for the Board’s photo database, and will be uploaded in June to the new album “Stereographs” on the Swedish National Heritage Board’s site on Flickr Commons.

The stereographs are from two different publishers in the USA. The card with King Oscar II is produced by the Underwood & Underwood stereographic company, founded in 1881 in Ottawa, Kansas, USA. The company was one of the world’s major publisher of stereographs, once publishing millions of cards a year.

Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

All the other cards are produced by Gust. A. Johnson, Winburne, PA. Gustav Adolph Johnson (1864-1950) was born in Grubbetorp, Brålanda parish in the province of Dalsland, north of Vänersborg town in western Sweden. He immigrated to the USA in 1886, and settled in Winburne, Clearfield County, Pennsylvania, where he worked as a miner until 1888, when he started a printing office. In 1901 he travelled in Sweden, collecting about 3,500 photographs which he used as stereographs.

We are very grateful to the donor, since the stereographs form an interesting complement to the historic photo collections of the Swedish National Heritage Board. Welcome to view Sweden in stereo and enjoy, use and share the stereographs of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

Berit Wallenberg – back on Flickr Commons

Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Kalmar. Photo: Berit Wallenberg, 1926
Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Småland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1926

Time to pick up an old acquaintance on Flickr Commons!

In March 2012, the Swedish National Heritage Board published the Berit Wallenberg Collection on The Commons on Flickr, with photos by the Swedish archaeologist and art historian Berit Wallenberg (1902-1995). During the coming months, we will show some more of her images from Sweden, Italy, Belgium, France, Germany, Switzerland, England and Denmark, with new images uploaded every week. Most of them will be from the 1920s and 1930s, a few from the 1940s and 1950s. (Sorry about The Netherlands, Norway and Iceland, but due to a lack of suitable images, these Albums will not be continued.)

Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934
Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934

When Berit Wallenberg travelled in Sweden and other countries in Western Europe she frequently used her camera. The photos mainly reflect her studies of churches, ancient monuments and historical buildings and environments – the main reason for her travels – but now and then they have a more personal touch, showing people and other objects.

We are very pleased that about 17 % of the 221 photos by Berit Wallenberg we uploaded on Flickr Commons in 2012-2013, have had new and valuable information added by contributing and clever Flickr members, thus helping us improve the photos’ data in the Board’s photo database online, Kulturmiljöbild. Buildings were identified, images were located more closely, and other interesting information was given. Actually, that is one of the main reasons why we wanted to try Flickr Commons in the very beginning…

Even this time we have great hopes for our Flickr followers and friends to share their knowledge and tell us more about the images of the traveling art historian Berit Wallenberg. Welcome to the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930
Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930

 

Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929
Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929

Björn Allard – new on Flickr Commons

Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.
Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.

Would you like to view breath-taking landscapes in Lapland, Swedish archaeologists at work in loamy pits in the woods of Ångermanland, Swedes about to go hunting elk in Jämtland, and other motifs from central and northern Sweden?

Then you should follow the photostream of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons during spring, and have a look now and then in the “Björn Allard” album. We will share a choice of colour images by the Swedish photographer Björn Allard, employed at the Swedish National Heritage Board in the 1950s and 1960s.

Björn Allard (1923-2006) took part in the Board’s archaeological surveys and excavations to contribute documentary photographs. An important part of his work was to document at the Board’s culture-historical surveys and archaeological excavations in northern Sweden, due to the regulations of Swedish lakes and rivers when new power plants were constructed in the 1950s and 1960s.

Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958
Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958

The images we will show on Flickr Commons are all in colour, chosen from about 450 colour slides by Björn Allard, which are digitized for the Swedish National Heritage Board’s photo database online Kulturmiljöbild. A lot more images in black and white by Björn Allard are held in our archives, most of them in the Board’s reports from the surveys at the lake regulations.

Five Swedish provinces will be represented in the new album. From north to south: Lapland (Lappland), Ångermanland, Jämtland, Dalecarlia (Dalarna), Östergötland and Västergötland. The images will be uploaded in this order, province by province.

The images are taken between 1957 and 1963. They show landscapes, cultural environments in the countryside and archaeologists from the Swedish National Heritage Board at field work. Locals in northern Sweden, at work or at leisure, will appear now and then. The area around lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland, shown in the initial images of the album, is today part of Laponia, a world heritage listed by UNESCO.

We hope you will enjoy the images. Welcome to view, comment, tag and share!

More of Old Churches on Flickr Commons

Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905
Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905

Our album on Flickr Commons called “Old churches” was launched in September 2009. We will now let the album grow, with even more images of churches and their environments from all over Sweden, some 100 years ago or more.

The album reflects one of the largest photo collections in the archives of the Swedish National Heritage Board, with about 140.000 photos of Swedish churches, taken from ca 1860 to 1975. Until the 1990s, the Swedish National Heritage Board was responsible for supervising the care and maintain of the Swedish church buildings (the task was then transferred to the County Administrative Boards). That is the reason why we have so many of these images in our holdings.

The images in the album show Swedish churches from about 1100-1900 AD from all parts of the country – stone and wooden churches of different shapes, cathedrals and chapels, country churches as well as city churches. They also show the surrounding rural or urban environments, and sometimes you will notice men, women and children from times gone by.

Welcome to view, share, download and comment on these old images of the Swedish heritage, in our photostream on The Commons on Flickr as well as in the album “Old churches”.

Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog
Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog, ca 1930

Hur kan man hjälpa till att bevara våra runstenar?

runstensvårdFoto: Helen Simonsson 2014, CC-BY.

Enligt Kulturmiljölagen delas ansvaret för kulturmiljön av alla. Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet får göra de åtgärder som behövs för att vårda fornlämningarna – men alla kan bidra till bevarandearbetet. Av Sveriges kända runinskrifter är det cirka 1500 runstenar, block eller hällar som befinner sig utomhus i landskapet. Hos Riksantikvarieämbetets Kulturvårdsavdelning i Visby finns en tvärvetenskaplig arbetsgrupp kallad ”Runverket” som är specialiserad på runstenar. Den består av fyra personer med olika utbildning och bakgrund, (två runforskare, en arkeolog och en stenkonservator). Det finns ingen möjlighet för rungruppen att själva resa runt i Sverige och hålla undan allt sådant som gynnar påväxt, som löv, fågelspillning eller vatten som blir kvar på stenytan. Riksantikvarieämbetet har därför sedan 1990-talet tagit hjälp av lokala runstensfaddrar som kan hålla stenarna under uppsikt och på så sätt bidra till runinskrifternas bevarande.

Ren luft, fukt och näring ger påväxt

I princip all sten som står utomhus blir beväxt av lav, alger och mossa. Och det går fort för en sten att få påväxt, speciellt om förutsättningarna är de rätta. Lav gillar till exempel ren luft. Alger och mossa gillar fukt och skugga. Fukt+ näring=påväxt. Påväxten går fortare om löv, gräsklipp och fågelspillning som ger näring och håller kvar fukt får ligga kvar på stenytan. Påväxten går också fortare om stenen står skuggad av högt gräs, träd och buskar. Med de pågående klimatförändringarna som ger mildare och våtare vintrar (och därmed längre växtperioder) kan vi dessutom räkna med ännu mer påväxt och snabbare förbuskning av landskapet än vad vi har haft tidigare. Då blir det ännu mer viktigt att arbeta förebyggande och att vi alla hjälps åt.

Borttagning av redan etablerad påväxt

Hårdrengöring (det vill säga när all påväxt och modern färg avlägsnas) sliter på en runsten och ska därför göras mycket sällan, gärna så sällan som vart 20-30:e år. Den här typen av rengöring är inget som kan göras av en volontär utan det utförs av en professionell stenkonservator. Ofta gör man den här typen av konservatorsrengöring när man har något annat forskningsprojekt på gång, till exempel i anslutning med att en runolog ska tolka om runorna, när inskriften ska målas om eller om stenen ska dokumenteras, till exempel 3D-skannas.

Förebyggande arbete bäst

De lavsorter som först etablerar sig på en hårt rengjord runsten kallas för pionjärarter. De kan vara mycket mer aggressiva och förstöra stenen mer än de lavsorter som kommer senare. Genom att ha alltför täta rengöringscykler utsätter man stenen oftare för dessa pionjärarter. Det är en av anledningarna till varför man vill hårdrengöra runstenar så sällan som möjligt.

En annan anledning är att vid hård rengöring försvinner lite av stenen och ytan blir grövre. På en grövre yta växer det lättare. Man kan alltså hamna i en ond spiral av allt tätare rengöringar och allt mer och fler tuffare lavsorter.

För att möjliggöra att dessa hårdrengöringstillfällen blir så sällsynta som möjligt så är det bästa för stenen att man arbetar förebyggande och tar bort sådant som orsakar påväxt. Detta kan volontärer hjälpa till med.

Runstensfaddrar och skötsel

Runstensfaddrarna kan bidra med lättare markskötsel, som till exempel gräsklippning eller röjning av sly som växer för nära stenen. (Observera att man inte får göra större ingrepp som att ta ned träd till exempel, på någon annans mark).

Har mycket jord, smuts, löv, klippt gräs, fågelspillning, lav eller mossa samlats på stenen kan en runstensfadder vattentvätta stenen försiktigt med vanligt vatten och en mjuk panelborste eller diskborste. Blöt stenen nerifrån upp så att inte mörka rinningar eller fläckar skapas.

Var dock vaksam på om stenen sandar eller grusar. Ser du att det lossnar material eller om borsten repar stenen det allra minsta – avbryt borstandet omedelbart. Vattentvätta aldrig en sten om det finns risk för nattfrost eftersom det kan ge upphov till frostsprängningar vilket skadar stenen!

Fotografera

Dokumentation av runstenarna är viktigt. Många av Sveriges runstenar saknar nytagna fotografier.  Tycker man om att fotografera runstenar kan man under september månad delta i tävlingen Wiki Love Monuments.

Instruktioner om hur man gör finns hos Wikimedia.

Rapportering

Runstensfaddrarna är våra ögon och öron ute i landet. Till runstensfaddrarnas uppgifter hör att rapportera till oss i rungruppen eller till länsstyrelsen om något allvarligt händer med en sten, till exempel om den skulle bli påkörd, utsättas för skadegörelse eller på annat sätt gå sönder. Det finns inga blanketter att fylla i utan upptäcker man något anmärkningsvärt kan man skicka ett vanligt mejl, eventuellt kompletterat med ett fotografi på stenen, till sin länsstyrelse eller till helen.simonsson@raa.se (eller till någon annan i rungruppen på Riksantikvarieämbetet).  (Man behöver däremot inte rapportera in att det växer lav eller att man tvättat runstenen). Mer information om runstensvård kommer att komma under 2016 på Riksantikvarieämbetets hemsida.

Vill man läsa mer om fornlämningsvård kan man ladda ner ”Handbok i fornminnesvård”.

>>Helen Simonsson är utredare/konservator med inriktning på sten och är en av de fyra i rungruppen.

Fredrik Bruno – back on Flickr Commons!

Kungsgatan street in Stockholm City, at the intersection with Sveavägen street. Photo: Fredrik Bruno, 1944.
Kungsgatan street in Stockholm City, Sweden. Photo: Fredrik Bruno, 1944.

Three years have passed since the Swedish National Heritage Board presented Fredrik Bruno and his 1940s colour photographs on Flickr Commons. Since the images have been largely appreciated, we thought it would be nice to renew the acquaintance and show some more of these photos from different towns around Sweden (and some from the countryside), taken with either Kodachrome or Agfacolor diapositive film. Being a professional town engineer, Fredrik Bruno obviously focused on urban motifs. A lot of the photos might even be from travels he made in his service.

When we first started the Fredrik Bruno collection on Flickr Commons in 2011, (read on our blog) we divided it in two albums, one with photos from Sweden, the other with photos from Norway. This time we will only upload photos from Sweden, because of a larger number to choose from.

Some of the photos we show have a link in the field of information to a recent photo in our photo database, showing exactly the same view, but in 2010-2011. These comparative photos were taken within a project at the Swedish National Heritage Board, with the purpose to illustrate changes in the urban environment over time.

It would be just great to see some of your own comparative photos posted in comments! Welcome to to enjoy the 1940s in colour, in our photostream on Flickr Commons or in the album “Fredrik Bruno – Sweden”.

View of Sundsvall town in Medelpad. Photo: Fredrik Bruno, 1944.
View of Sundsvall town in Medelpad, Sweden. Photo: Fredrik Bruno, 1944.

Swedish National Heritage Board – 5 years on Flickr Commons!

The first photo uploaded on Flickr Commons by the Swedish National Heritage Board, in March 2009. Stockholm, Sweden. View from Hammarby lake towards Danviken and the mill Klippan (the Rock). Photo: Carl Curman, c. 1890
The first photo uploaded on Flickr Commons by the Swedish National Heritage Board, in March 2009. Stockholm, Sweden. View from Hammarby lake towards Danviken and the mill Klippan (the Rock). Photo: Carl Curman, c. 1890

The Swedish National Heritage Board is celebrating 5 rewarding years on The Commons on Flickr, where we show and share old copyright free images since March 17th, 2009. Until today, 1.325 images have been uploaded to our photostream, arranged in 24 picture sets and five picture collections reflecting our large public collections of photos and other kinds of images. Since 2009, the initial Flickr Commons project has turned into regular activities at the Board, owing to its success.

Our images on The Commons have been viewed more than 6.5 million times so far. Many of them have reached those who might be most interested, as Carl Curman’s photographs from Spain in 1878, which have been much appreciated by our Spanish followers (and by many others too). The images from Spain were also the subject of an article in the Spanish web journal El País in 2010.

People from more than 70 countries have viewed the images. About 4.500 Flickr community members are our special contacts on Flickr, always updated on our recently uploaded images – as we are updated on theirs!

Bromma Airport near Stockholm city, Sweden. We learned about the aircraft (Douglas DC-4 and DC-3) from several initiated Flickr users and added interesting information to our photo database. Photo: Fredrik Bruno, 1947
Bromma Airport near Stockholm city, Sweden. We learned about the aircraft (Douglas DC-4 and DC-3) from several initiated Flickr users who helped us improve the image’s information in our photo database. Photo: Fredrik Bruno, 1947

10 % of the images have had new information added in comments and tags by Flickr members, helping us improve the images’ data in our photo database online – Kulturmiljöbild. Entire images, buildings, places, streets and other objects have been located and identified by committed users (and sometimes via blogs, web media or Twitter). Many viewers have found more images in our photo database through a persistent link at each image on The Commons to the image in the database.

Blogs, social media, web media as well as traditional media have used and written about the images and about the Swedish National Heritage Board’s use of Flickr Commons. An example is an article in the British web journal The Guardian in 2013.

We want to thank all you viewers and followers of our photostream and all you Flickr members who have contributed useful and interesting new information. Thank you for viewing, appreciating, tagging, commenting, discussing, adding knowledge and comparative recent photos in comments and much, much more. Thank you for sharing and using our images in so many different and creative ways!

We are indeed grateful to Flickr and to the Library of Congress for the initiative to create The Commons in 2008, giving cultural heritage institutions as ours this great opportunity. Our experience as a government agency is that a photo sharing web site like Flickr is a splendid way to reach out with your public collections, allowing them to be of both use and enjoyment in society.

This street - Västra Storgatan - in Nyköping, Sweden, was located by a Flickr user, who also told that the building is no longer there, but replaced by a new one. We added the information to our photo database. Photo: Berit Wallenberg, 1928
This street (Västra Storgatan) in Nyköping, Sweden, was located by a Flickr user, who also told that the building is no longer there, but replaced by a new one. We added the information to our photo database. Photo: Berit Wallenberg, 1928

Mårten Sjöbeck on Flickr Commons

Cottage with forsaken land, Trolldalen, Dalsland, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1951
Cottage with forsaken land, Trolldalen, Dalsland, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1951

Starting today, the Swedish National Heritage Board invites you to enjoy a choice of photographs by the Swedish botanist and landscape historian Mårten Sjöbeck, which we will upload to a new picture set on Flickr Commons during spring. The images, which are from the 1920s to about 1960, show landscapes and cultural environments, towns, buildings and ancient monuments, but also people and their domestic animals. Many of the images are of special value and importance as a documentation of the vanishing ancient agricultural landscape, mostly in the southern and central parts of Sweden.

Mårten Sjöbeck (1886-1976) lived in the province of Skåne (Scania) in southern Sweden, for instance in Helsingborg town. For economic reasons, he had to break off his studies in botany and geography at Lund University, and in 1909, he was employed at the Swedish State Railways as a clerc and later as Head of Division. He was commissioned by the State Railways to write about different Swedish provinces in a series of travel guide books, illustrated with his own photographs.

Gathering of sheaves with a yoke of oxen, Hallsberg, Närke, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1934
Gathering of sheaves with a yoke of oxen, Hallsberg, Närke, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1934

Alongside his employment at the State Railways, Mårten Sjöbeck continued his scientific work. He was a pioneer in his theories about how thousands of years of human activities, as cultivation and pasturage, have shaped and developed the landscape. His research laid the foundation for landscape history as a field of science in Sweden, and he also had modern ideas about landscape preservation. In 1950, he received an honorary doctorate at Lund University, and he has been called ”the Linnaeus of Skåne” after the Swedish 18th century botanist Carl von Linné.

The archives of the Swedish National Heritage Board hold cirka 7.000 of Mårten Sjöbeck’s photographs. About 470 are digitized to the Board’s photo database online, ”Kulturmiljöbild”, and a choice of them will now appear on Flickr Commons. Mårten Sjöbeck had a sensitive eye for his motif, except for a great knowledge about what he chose to depict, why many of his images are of a rare photographic quality and beauty. Welcome to the world of Mårten Sjöbeck!

Women washing at a jetty in Vindelälven river, Sorsele church village, Lapland, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1937
Women washing at a jetty in Vindelälven river, Sorsele church village, Lapland, Sweden. Photo: Mårten Sjöbeck, 1937