Kategori: Foto

Att ersätta kontemplation med immersion – digital konst på Atelier des Lumières

People do not learn about culture as they did in the past. The practices are evolving and the cultural offering must be in step with them. The passive observation of works of art is no longer relevant, and I’m convinced that people are increasingly learning about art through this immersive experience and the emotions they generate. The marriage of art and digital technology is, in my opinion, the future of the dissemination of art among future generations, as it is able to reach a younger and wider audience than that of the traditional museums.

-Bruno Monnier, Ordförande för stiftelsen Culturespaces

Ett nerlagt järngjuteri i Paris 11:e arrondissement; en tömd industrilokal på 1 500 kvadratmeter, med 10 meter höga väggar. I taket sitter 140 stycken Laser Cinema projektorer, tillsammans med 50 Nexo högtalare med direktivitetskontroll. Det här är världens största permanenta multimedieinstallation, med totalt 4 000 kvadratmeters projektionsyta, som nu visar den sista veckan av sin första konstutställning. Den totala kostnaden för att sätta upp hela utställningen var 9 miljoner Euros. Inträdesbiljetterna kostar 14,9 Euros styck. Och är slutsålda sedan länge. Ändå är kön lång utanför.

Över 3 000 högupplösta bilder av verk av konstnärerna Gustav Klimt, Friedensreich Hundertwasser och Egon Schiele har animerats till musik med hjälp av mjukvaran Amiex system (Art&Music Immersive Experience), som utvecklats av stiftelsen Culturespaces. Samma stiftelse har efter två års arbete förvandlat den tomma industrilokalen på Rue Saint Maur till Atelier des Lumières – en immersiv totalupplevelse av projicerad, animerad konst och musik. När utställningen stängde, hade den från den 13:e april 2018 till den 6:e januari 2019 haft totalt 1 240 000  besökare.

Upplevelsen är bokstavligen total, när jag kommer in genom de ljudisolerade dörrarna. Efter en ombokad resa, där storm och snö ledde till förseningar, missad anslutning, byte av flygbolag, allmän stress, springande på rullband och mellanlandning i Wien i stället för i Oslo. För lite sömn, ingen mat och för mycket kaffe. Blandat med funderingar på vad förlorat bagage kan tänkas heta på franska. Kanske bidrar detta något upplösta medvetandetillstånd till den förtrollande upplevelsen av omslutande färgat ljus och musik. Kanske närmar jag mig den upplevelse som en medeltida kyrkobesökare fick av färgstarka blyglasfönster, målningar, mosaiker och liturgisk sång anpassad för kyrkorummets säregna akustik. Förstärkt av undernäring, inälvsparasiter, fladdrande vaxljus och synrubbningar orsakade av blodtrycksfall efter att ha stått upp under hela mässan.

Bilderna flyter fram över väggar och golv tillsammans med musiken; som en självklar del av rummet. Det är stort. Det är omslutande. Det är en aning om konstnärens egen blick rakt in i verket under själva skapandeprocessen.

Även välkända verk som Klimts Livets träd framträder på ett helt nytt sätt, när de tolkas som väggtäckande animerade projektioner tillsammans med musik. Animationerna är, liksom originalen, tvådimensionella. Storleken på projiceringarna, tillsammans med storleken på lokalen, ger en känsla av oändlighet i flera lager; samtidigt som detaljer i målningarna framträder på nya och oväntade sätt när de projiceras på väggar och golv. Samt i vatten, i de gamla kylbassängerna. Och i ett mindre rum, täckt av speglar. Musiken ger ytterligare en dimension åt upplevelsen, och är fullständigt integrerad med projiceringarna.

It’s like entering a sacred space,”säger jag till Marie Boisonnet, som är projektledare vid utvecklingsavdelningen på Culturespaces, när vi följs åt genom utställningshallen. Besökarna, som ofta bokat sina biljetter månader i förväg, står, sitter, ligger, går och dansar omkring. Många sitter i grupper, barn och vuxna tillsammans. Klimts målningar från taket på Burgtheater i Wien tornar upp sig, 10 meter höga, på väggarna. Ur högtalarna hörs Wagners Tannhäuser. Bland ornamenten som roterar på golvet dansas både wienervals och mera improviserad hopp- och springdanser.

Både barn och vuxna interagerar med utställningen. Den besökare som lyckats hitta den rätta platsen sitter helt stilla i hjulets nav. Omsluten av dess roterande ekrar. Omsluten av konsten och musiken, men inte innesluten i den genom ett VR-headset. Inte fastlåst vid en skärm, utan seende och medveten med sina egna sinnen.

När en familj eller annan grupp besöker utställningen, så ser alla samma saker samtidigt, och kan diskutera vad de ser; både under och efter själva upplevelsen. Detta framhåller Marie Boisonnet som den stora fördelen med projicerade immersiva upplevelser framför sådana som måste upplevas genom ett headset. Jag håller med, och får ytterligare bekräftelse när jag ser besökarnas reaktioner och interaktioner med varandra och utställningen.

Tillsammans med den stora utställningshallen, som visar klassisk konst, finns en mindre lokal på 300 kvadratmeter för samtida digital konst. Culturespaces tycker det är viktigt att ge utrymme åt samtida digital konst, tillsammans med de digitala tolkningarna av de gamla mästarna. De utställningar med samtida digital konst som visas vid mitt besök är Poetic AI av Ouchhh (som visas i den stora utställningshallen), där form, ljus och rörelser genererats av en algoritm, och Colours X Colours av Thomas Blanchard och Oilhack, där makrovideos visar de för blotta ögat osynliga rörelserna hos flytande oljefärg, akrylfärg och tvål.

Stiftelsen Culturespaces har under de senaste 10 åren anordnat traditionella konstutställningar på platser som Musée Jacquemart-André och Musée Maillol i Paris och Hôtel de Caumont – Centre d’Art i Aix-en-Provence. Men har samtidigt sett att traditionella konstutställningar inte lyckas nå ut till alla besökare; framförallt inte till personer som inte har vana att besöka och tolka konstutställningar, barn och ungdomar. Culturespaces mål med att skapa de immersiva multimedieutställningarna Carrières de Lumières och sedan Atelier des Lumières, är att erbjuda en annorlunda och innovativ konstupplevelse som bidrar till att besökaren lär sig mer om konst, och att ersätta kontemplation (inför originalverken) med immersion i den digitala totalupplevelsen. För personer som är nya inför att betrakta och tolka konst, kan ett besök i en immersiv utställning väcka intresse även för traditionella utställningar. För redan konstintresserade besökare, erbjuder immersiva utställningar ett nytt och mera sensoriskt sätt att uppleva konst. En annan fördel med denna typ av utställningar, är att verk av samma konstnär som i original finns utspridda på museer över hela världen kan föras samman virtuellt, och ge en helt ny upplevelse och helhetsbild av konstnärens arbete.

Culturespaces arbetar också med att tillgängliggöra konst för utsatta och underprivilegierade barn. I sina immersiva konstcentra, t.ex. Atelier des Lumières, erbjuder Culturespaces ett speciellt ”Immersion Art”-program, där det ingår en workshop i skolan eller på sjukhuset, följt av ett besök och aktiviteter i utställningen. Tack vare sponsorer, är programmet kostnadsfritt för deltagarna.

Och hur kan då erfarenheterna från Culturespaces arbete med immersiva konstutställningar användas för att förbättra kvalitén på svenska museers publika verksamheter? Även om utställningar i den storlek som Culturespaces sätter upp knappast är realistiska ens för större museer, kan även projektioner i mindre skala vara användbara. Projicering är intressant av flera anledningar; särskilt som tekniken kan användas för att på ett icke-permanent sätt, direkt på plats i kulturhistoriska miljöer, åskådliggöra sådant som vore omöjligt eller orimligt resurskrävande att åskådliggöra på annat sätt. Hit hör till exempel projiceringar av medeltida kyrkmålningar i en kyrka där originalen har förstörts eller kalkats över – med de starka, klara färger som målningarna ursprungligen hade, eller projicering av ”imålningar” som kan visa flera olika tolkningsförslag på hällristningar, run- och bildstenar. Projicering och animering av bildkonst gör, som Culturespaces kan intyga, konsten tillgängligare för målgrupper utan vana att betrakta och tolka traditionell bildkonst. Och är samtidigt ett helt nytt sätt att uppleva nya aspekter av konst för de redan intresserade och insatta.

Även om projektorer, ljudsystem och mjukvara för projektioner är kostsamma i inköp, ger de stora möjligheter och flexibilitet för pengarna; större än om man för motsvarande summa köper en färdig VR-upplevelse. Förutom flexibiliteten, har immersiva projiceringar fördelen över VR att de kan upplevas av flera personer och grupper samtidigt, utan att betraktarna är avskärmade av VR-glasögon. Betraktare kan också diskutera och interagera med den projicerade upplevelsen tillsammans medan den pågår. Tekniken i sig är inte ny; projiceringar med hjälp av speglar, optik och ljuskällor har gjorts i underhållningssyfte i århundraden. Däremot är arbete med immersiva digitala upplevelser i form av projektioner hos museer och kulturarvsinstitutioner ännu en relativt outnyttjad teknik, med stora utvecklingsmöjligheter och hög kostnadseffektivitet, som förtjänar att bli mera känd och utnyttjad.

Vad ser en artificiell intelligens när den tittar på museers bilder?

Ett ofta citerat problem i att göra kulturarvssamlingar tillgänglig och sökbara på webben är att vi som katalogiserar föremål, fotografier och andra kulturarvsobjekt använder termer och ett språk som inte faller sig naturligt för ”den vanliga användaren”. När användaren sedan knappar in sina sökord i våra söktjänster matchar de illa med våra termer. Resultatet är att användarna alltför ofta inte finner vad de söker.

I takt med utvecklingen av artificiell intelligens har datorer de senaste åren blivit alltmer kapabla att extrahera information från bilder: nyckelord, känslouttryck i ansikten, färger, m.m. Kan vi kulturarvsinstitutioner använda AI för att göra våra samlingar mera sökbara? Vi bjöd in studenter i systemvetenskap att testa möjligheterna. Två studenter från Uppsala universitet – Alfred Bjersander och Max Collin – antog utmaningen och nedan berättar de om sina resultat.

Vi har på inbjudan under våren tagit fram en prototyp för att göra bilder sökbara baserat på dess innehåll. Projektet resulterade i en webbapplikation som tillgängliggjorts vars källkod finns öppet tillgänglig.


AI:n ser segelfartyg. Skärmdump från prototypen.

Projektets mål var att utveckla en prototyp som kunde visa på eventuella styrkor eller svagheter med att tillföra maskinextraherade attribut till bilder som tillgängliggörs av Riksantikvarieämbetet. Google Vision användes tillsammans med K-samsök för att sammanfoga bildinformation. Resultatet presenteras via en webbapplikation som ger möjlighet att söka i bildmaterialet genom att dels kombinera etiketter samt söka på kombinationer av färger.


AI:n gör en modeanalys! Skärmdump från prototypen.

En utvärdering av prototypen visar att de tillförda etiketterna ökar möjligheten att framgångsrikt söka i bildmaterialet. Utvärderingen visar också på förekomsten av falska negativ, där bilder inte tillförts den information som förväntas. Kombinationer av valda etiketter kan därför minska antalet träffar där så inte borde vara fallet. Exempelvis minskar antalet träffar om etiketterna “människa” och “porträtt” kombineras.

Förmågan att söka bland bilder utifrån färginformation är i K-samsöks befintliga metadata begränsad till manuellt annoterade textfält. Prototypen tillför därför ett nytt sätt att utforska bildsamlingarna genom att kombinera färger.

Prototypen avgränsades till ett slumpmässigt urval om tusen bilder från K-samsök. Även om urvalet inte är så omfattande tycker vi att resultatet visar på hur ett komplement med maskinextraherade attribut kan förbättra sökupplevelsen.

För den som är nyfiken att lära mer om detta arbete finns källkoden och den uppsats vi skrev baserat på detta projekt tillgängliga online.

Vinnare av Wiki Loves Monuments 2017

Här är årets vinnare av Wiki Loves Monuments i Sverige 2017. Nytt för i år är att vinnarna inte väljs i kategorier, utan det är de tio bästa bilderna av alla inkomna bilder som får pris. Dessa skickas också vidare till den internationella finalen och får sin vinnande bild i tryckt storformat.

1

En skeppssättning
The Amundtorp Stone Ship (Norra Lundby 62:1) av Nicklas Larsson [CC BY-SA 4.0]

2

Domkyrkan i Uppsala på håll.
Uppsala Cathedral in February (Uppsala domkyrka) av Andrew Friberg [CC BY-SA 4.0]

3

Parkeringshuset i solsken
Parkaden June 2017 02 (Parkaden) av Arild Vågen [CC BY-SA 4.0]

4-10

Utan inbördes ordning.

Gravhög med träd på ett fält.
Brytestuhög, Hammarlöv 7-1, gravhög (Hammarlöv 7:1) av Jorchr [CC BY-SA 4.0]
Storkyrkan och Kungliga slottet sett från andra sidan
Storkyrkan and Kungliga slottet Stockholm 2016 01 (Storkyrkan och Stockholms slott) av Julian Herzog [CC BY 4.0]
Stensättning i solnedgång.
Sunset at the Brakelund Burial Ground (Hasslösa 2:1) av Nicklas Larsson [CC BY-SA 4.0]
Fyren på långt håll.
Långe Erik4 (Långe Erik) av Neomagic666 [CC BY-SA 4.0]
Fartyg i solen på en stilla sjö.
Siljan July 2017 01 (S/S Siljan) av Arild Vågen [CC BY-SA 4.0]
Insidan av kyrktaket.
Kiruna kyrka August 2017 01 (Kiruna kyrka) av Arild Vågen [CC BY-SA 4.0]
Ett ångande ånglok.
Östra Sörmlands järnväg May 2016 05 (Östra Södermanlands Järnväg) av Arild Vågen [CC BY-SA 4.0]
Alla vinnare får som sagt sin bild upptryckt i stort format och vi kommer att försöka ordna en utställning med dessa innan de skickas ut (mer om detta inom snar framtid).

Specialpris

I år hade vi också ett specialpris, som går till den som lyckades fotografera flest objekt som tidigare saknade foton både i Wikimedia Commons och hos oss. Vinnaren av specialpriset blev användare Jorchr som lyckades fånga hela 31 tidigare ofotograferade objekt! 

Månsken över en gravhög. Vinnare av Wiki Loves Monuments 2017 specialpris.
Juryns favoritbild av de nyfotograferade objekten från Jorchr. Höjabjärsbacken, Löderup 9-1, gravhög (Löderup 9:1) av Jorchr [CC BY-SA 4.0]
Totalt var det 13 användare som tillsammans lyckades fånga 57 objekt vars bilder vi har saknat. Ett extra tack till er!

Fler bra insatser

Värt ett omnämnande är också insatsen från användare Bamsefar75 som laddade upp hela 603 bilder.

Totalt deltog 46 användare (vara 13 nya sedan tävlingens start) med 1419 bilder (efter avlägsnande av icke giltiga bidrag landade det på 1407 bilder). Här hittar du alla bilder sorterade per deltagare: https://stats.wikilovesmonuments.cl/2017/sweden

Alla länders vinnare finns på denna sida

Avslutningsvis också ett tack till juryn, som bestod av Anna Boman från Riksantikvarieämbetet och Axel Pettersson från Wikimedia Sverige, för fint arbete.

>> Jan Ainali, verksamhetsutvecklare på enheten för digital förmedling.

Utforska 173 017 bilder

173 017 bilder ur Kulturmiljöbild laddades upp förra veckan till Wikimedia Commons av Wikimedia Sverige. Tillsammans med de drygt 10 000 bilderna som laddades upp i juni är nu drygt 90% av de fritt licensierade bilderna i Kulturmiljöbild tillgängliggjorda på detta sätt. Nu kan du utforska, använda och utveckla detta bildliga kulturarv.

Vad händer med bilderna nu?

Först och främst kommer bilderna nu att kunna användas i till exempel Wikipediaartiklar. Vi hoppas också att du och resten av allmänheten berikar bildernas metadata. Bilder i denna uppladdning saknade ju en direkt koppling till specifika objekt i Bebyggelseregistret eller Fornsök. Kan du göra sådana kopplingar är det mycket värt för oss.

Ofta kan en enkel förbättring som att lägga till rätt kategori i Wikimedia Commons vara nog. Många bilder har fått en generell kategori baserat på objektstyp och kommun (till exempel ”Churches in Norrtälje Municipality”) och du kan nästan alltid hitta en bättre kategori direkt under den. Men även annan typ av informationsberikning är intressant. När, till exempel, är denna bild i Blidö kyrka tagen?

Svartvit bild innuti Blidö kyrka
Blidö kyrka. Foto: okänd.

Det finns bilder från 1933, 1936 och 2003, men det ser inte likadant ut i kyrkan som vid detta tillfälle. Är det taget före eller efter några av dessa bilder? Kanske någon minns exakt? Sådana mysterier finns det gott om. Ett annat, kanske lite lättare problem, är av denna typ: Var i Visby är detta foto taget?

Gatubild i Visby
Gata i Visby. Foto: Bengt A Lundberg CC BY 2.5

Vi saknar information om exakt vilken gata som syns i bild, men en Visbybo kan förmodligen se det. Samma sak gäller för många andra bilder från runt om i landet.

Utforska själv och förbättra

Om du upptäcker ett fel eller kan bidra med bättre information, rätta beskrivningen på en gång själv. Känner du dig osäker kan du skriva ett meddelande så tar vi en extra titt på det.

Alla uppladdade bilder i denna omgång finns här. Testa gärna vårt experiment med att bara söka bland dessa bilder där.

>> Jan Ainali, verksamhetsutvecklare på enheten för digital förmedling.

Bilden högst upp är en beskuren version av Bengt A Lundbergs original, CC BY 2.5.

Om Wiki Loves Monuments 2017

Idag fredag börjar Wiki Loves Monuments! Det är sjunde upplagan i Sverige och tävlingen pågår hela september. I år har vi infört specialpriser för den som fotograferar flest objekt som inte tidigare är fotograferade. Så varför har vi gjort det och vad innebär det?

Vårt uppdrag är att bevara kulturarvet, och det innebär inte bara rent fysiskt, utan även hur det har förändrats och utvecklats över tid. Därför är det viktigt med dokumentera det löpande. Men tyvärr har vi inte resurser att göra detta på egen hand, hur mycket vi än skulle vilja. Därför är en tävling som Wiki Loves Monuments viktig. Nu har vi för ett stort antal fornlämningar och byggnadsminnen fotografier från sju år i följd och det är en fantastisk tillgång. Men tyvärr räcker inte heller det till helt. Vissa av dessa är mer lättillgängliga och kanske mer fotogeniska vilket gör att fotografer har prioriterat dem. Andra som står lite mer avigt till eller som inte är lika spektakulära har då inte hamnat framför linsen.

Nya priser i Wiki Loves Monuments

I en ambition att entusiasmera tävlingsdeltagarna att vidga sina vyer inför vi därför två specialpriser. Den som fotograferar flest olika fotograferade fornlämningar respektive byggnadsminne vinner. En extra bonus ges för det första fotot på det som tidigare inte har fångats på bild. Genom det vill vi verkligen betona vikten av fånga det som inte har hamnat på bild förut.

Inför tävlingen har vi kontrollerat Bebyggelseregistret och FMIS (fornminnesinformationssystem) om vilka objekt däri som vi saknar bilder för. Tack vare K-samsök, som via UGC-hubben har kopplingar till vilka bilder som finns om samma objekt i Wikimedia Commons, Wikipedias mediadatabas, kan vi se vilka som inte heller har fångats på bild i de tidigare tävlingarna. På den karta som finns till tävlingen kan man via symbolernas färger enkelt se vilka objekt som inte har fotograferats tidigare. Det går också att utgå från geografiska listor där man kan se om det finns en bild. Som tävlande behöver man inte hålla reda på vilka bilder som har fotograferat vad, utan det kommer att skötas av oss.

Vi hoppas att vi till slutet av september har fått in foton på mängder av fornlämningar och byggnadsminnen som vi inte tidigare har någon fotodokumentation på. Detta kan dels bidra till förståelsen av dem och också vara till hjälp för att förstå vårdbehov. Det kan förmodligen också leda till att den information vi har om objekten kan förbättras och berikas.

Så oavsett om du vill hjälpa till att bevara kulturarvet eller om det är tävlingssporren som triggar dig är dina bidrag välkomna. Gå till tävlingssidan för Wiki Loves Monuments och hitta fotoobjekten nära dig. Ladda upp dina bilder senast sista september så är du med i tävlingen. Lycka till!

En stor sten från Wiki Loves Monuments 2013
Gungestenen (RAÄ-nr Trävattna 18:1), från tävlingen 2013. Av Gunnar Creutz, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons.

>> Jan Ainali, verksamhetsutvecklare på enheten för digital förmedling.

Bilder ger information och kunskap – när de används

Helmer Gustavson imålandes runorna på Rökstenen
Imålning av runorna på Rökstenen av Helmer Gustavson (Observera att imålning av runor är ett arbete som endast får utföras av experter, med tillstånd och kunskap i ämnet.) Foto: Bengt A Lundberg CC BY 2.5, via Wikimedia Commons.

Riksantikvarieämbetet har nyligen tillgängliggjort cirka 10 000 bilder av fornminnen och kulturminnesbyggnader. Dessa fotografier ligger nu fria för användning i mediadatabasen Wikimedia Commons. Med en öppen och fri licens är detta kulturarv redo att användas av alla.

I Riksantikvarieämbetets uppdrag ingår att se till så att kulturarvet används och utvecklas och en viktig del av detta berör bilder av kulturarvet. På Riksantikvarieämbetet har vi länge arbetat för att fler ska ta del av och använda våra bilder. Ett delmål i den pågående processen är att ytterligare tillgängliggöra och synliggöra det kulturarv som finns i vår databas med kulturmiljöbilder. Genom att tillgängliggöra bilder med en öppen och fri licens är det möjligt att till exempel använda dem i artiklar på Wikipedia.

Projektet Kopplat Öppet Kulturarv

Tillsammans med Wikimedia Sverige har vi gjort bilderna ännu mer tillgängliga genom att få dem uppladdade i Wikimedia Commons, mediadatabasen bakom Wikipedia. Detta inom ramen för deras projekt Kopplat Öppet Kulturarv (KÖK), med stöd av Postkodlotteriets Kulturstiftelse tillsammans med UNESCO, Wikimedia Italia och Kulturarv utan Gränser.

För Riksantikvarieämbetet är det viktigt att de digitala bilderna används, sprids och gärna kopplas till relevanta sammanhang. När objekten på fotografierna kopplas samman med korrekt information i en relevant kontext gör de verkligen sitt jobb som informations- och kunskapsspridare, genom Wikipediaartiklar, i utställningar med mera. Det gör det också enklare att berika bilderna med än mer specifik metadata.

Ale stenar
Ales stenar, en skeppssättning från vendeltiden. Foto: Bengt A Lundberg CC BY 2.5, via Wikimedia Commons.

Fotografier med bra metadata först ut

Det första steget inför denna uppladdning var att hitta fotografier som var uppmärkta med specifik metadata, med exakt information om vad de föreställer. Marcus Smith, verksamhetsutvecklare på enheten för digital förmedling på Riksantikvarieämbetet, tog fram en lista med bilder av specifika objekt, till exempel en identifierad kyrka eller ett byggnadsminne. Sedan fick André Costa, senior utvecklare på Wikimedia Sverige, listan med objekten och laddade upp de nästan tiotusen bilderna till Wikimedia Commons.

– Det tacksamma med bilder som har en koppling till ett specifikt kulturarvsobjekt är all den extra information man får tillgång till. Med den informationen blir bilden tillgänglig både för de som är intresserade av det specifika objektet och för de som till exempel är intresserade av bilder på byggnader av en viss arkitekt eller runstenar i en viss stil, berättar André Costa.

Flygfoto av Eketorps borg
Vi vet att bilden föreställer Eketorps borg. Men den tillgängliga information om när bilden är tagen är ganska vag: “Bilden troligen från mitten av 1970-talet”. Har du en mer exakt datering? Foto: Pål-Nils Nilsson CC BY 2.5, via Wikimedia Commons.

I höst laddas fler bilder upp – och du kan hjälpa till

Arbetet med att tillgängliggöra bilder av vårt kulturarv fortsätter. Ytterligare omgångar med ännu fler motiv är planerade för uppladdning på Wikimedia Commons. Senare i höst kommer vi att behöva hjälp med att identifiera innehållet i bilder med något lägre kvalitet på sin metadata. Ett stort antal av dem föreställer kyrkor men saknar information om exakt vilken kyrka bilden föreställer.

Men redan nu är mycket vunnet. Under förberedelsearbetet inför denna uppladdning har vi skärskådat vad de föreställer och vem som är fotograf. Därför har vi kunnat rätta en del felaktig information. Det har inneburit en kvalitetshöjning för vår bilddatabas enbart tack vare att vi systematiskt har inspekterat vår egen metadata. Samtidigt med tillgängliggörandet av våra bilder har vi alltså gjort vår egen metadata bättre och mer funktionell för oss själva. Fler myndigheter, framförallt inom ABMK-sektorn (arkiv, bibliotek, museer och kulturmiljövård), skulle kunna göra ett liknande arbete och få förbättrad metadata i sina databaser.

De bilder som har laddats upp nu, hittar du här på Wikimedia Commons (samtliga hittar du som vanligt i Kulturmiljöbild). Vill du hjälpa till med att tillgängliggöra det digitaliserade kulturarvet? Du kan till exempel lägga till bilder i lämpliga artiklar på Wikipedia. Eller så kan du förbättra beskrivningarna av vad bilderna föreställer. Du gör oss också glada bara genom att använda dem i dina egna sammanhang. Ett kulturarv i användning är ett levande kulturarv och det är den bästa sorten.

>> Jan Ainali, verksamhetsutvecklare på enheten för digital förmedling.

Sweden in stereo on Flickr Commons

Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904
Oscar II, King of Sweden and Norway, at Rosendal Castle in Stockholm in 1904

In 2015, a small collection of stereographs was given to the archives of the Swedish National Heritage Board by a donor from the USA, through the intermediary of the National Maritime Museums in Sweden.

Stereographs (also called stereograms, stereo views or stereo cards) are two almost identical photographs mounted on cardboard, which appear three-dimensional viewed through a stereoscope. The method of stereoscopy was initially invented in 1838 by the English scientist and inventor Charles Wheatstone, and became popular in the 1860s, until about 1910.

Most of the cards we received show views from towns and other places in southern Sweden in 1901. One card from 1904 shows the Swedish King Oscar II (1829-1907) at Rosendal Castle in Stockholm. A main part has been digitized for the Board’s photo database, and will be uploaded in June to the new album “Stereographs” on the Swedish National Heritage Board’s site on Flickr Commons.

The stereographs are from two different publishers in the USA. The card with King Oscar II is produced by the Underwood & Underwood stereographic company, founded in 1881 in Ottawa, Kansas, USA. The company was one of the world’s major publisher of stereographs, once publishing millions of cards a year.

Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
Market at a square in Landskrona, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

All the other cards are produced by Gust. A. Johnson, Winburne, PA. Gustav Adolph Johnson (1864-1950) was born in Grubbetorp, Brålanda parish in the province of Dalsland, north of Vänersborg town in western Sweden. He immigrated to the USA in 1886, and settled in Winburne, Clearfield County, Pennsylvania, where he worked as a miner until 1888, when he started a printing office. In 1901 he travelled in Sweden, collecting about 3,500 photographs which he used as stereographs.

We are very grateful to the donor, since the stereographs form an interesting complement to the historic photo collections of the Swedish National Heritage Board. Welcome to view Sweden in stereo and enjoy, use and share the stereographs of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901
The Harbour Pavilion in Halmstad, Sweden. Photo: Gustav Adolph Johnson, 1901

Berit Wallenberg – back on Flickr Commons

Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Kalmar. Photo: Berit Wallenberg, 1926
Woman sitting at a prehistoric stone circle at a farm in Skälby, Småland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1926

Time to pick up an old acquaintance on Flickr Commons!

In March 2012, the Swedish National Heritage Board published the Berit Wallenberg Collection on The Commons on Flickr, with photos by the Swedish archaeologist and art historian Berit Wallenberg (1902-1995). During the coming months, we will show some more of her images from Sweden, Italy, Belgium, France, Germany, Switzerland, England and Denmark, with new images uploaded every week. Most of them will be from the 1920s and 1930s, a few from the 1940s and 1950s. (Sorry about The Netherlands, Norway and Iceland, but due to a lack of suitable images, these Albums will not be continued.)

Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934
Building by a canal in Bruges, Belgium. Photo: Berit Wallenberg, 1934

When Berit Wallenberg travelled in Sweden and other countries in Western Europe she frequently used her camera. The photos mainly reflect her studies of churches, ancient monuments and historical buildings and environments – the main reason for her travels – but now and then they have a more personal touch, showing people and other objects.

We are very pleased that about 17 % of the 221 photos by Berit Wallenberg we uploaded on Flickr Commons in 2012-2013, have had new and valuable information added by contributing and clever Flickr members, thus helping us improve the photos’ data in the Board’s photo database online, Kulturmiljöbild. Buildings were identified, images were located more closely, and other interesting information was given. Actually, that is one of the main reasons why we wanted to try Flickr Commons in the very beginning…

Even this time we have great hopes for our Flickr followers and friends to share their knowledge and tell us more about the images of the traveling art historian Berit Wallenberg. Welcome to the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons!

Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930
Buildings identified and located by a Flickr member in 2012: The Wallin houses in Norrtälje, Uppland, Sweden. Photo: Berit Wallenberg, 1930

 

Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929
Building identified and located by a Flickr member in 2012: The Norman House in Lincoln, England, UK. Photo: Berit Wallenberg, 1929

Björn Allard – new on Flickr Commons

Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.
Girl with dog at the shore of lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Photo: Björn Allard, 1958.

Would you like to view breath-taking landscapes in Lapland, Swedish archaeologists at work in loamy pits in the woods of Ångermanland, Swedes about to go hunting elk in Jämtland, and other motifs from central and northern Sweden?

Then you should follow the photostream of the Swedish National Heritage Board on Flickr Commons during spring, and have a look now and then in the “Björn Allard” album. We will share a choice of colour images by the Swedish photographer Björn Allard, employed at the Swedish National Heritage Board in the 1950s and 1960s.

Björn Allard (1923-2006) took part in the Board’s archaeological surveys and excavations to contribute documentary photographs. An important part of his work was to document at the Board’s culture-historical surveys and archaeological excavations in northern Sweden, due to the regulations of Swedish lakes and rivers when new power plants were constructed in the 1950s and 1960s.

Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958
Lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland. Today is the area part of Laponia, a UNESCO World Heritage. Photo: Björn Allard, 1958

The images we will show on Flickr Commons are all in colour, chosen from about 450 colour slides by Björn Allard, which are digitized for the Swedish National Heritage Board’s photo database online Kulturmiljöbild. A lot more images in black and white by Björn Allard are held in our archives, most of them in the Board’s reports from the surveys at the lake regulations.

Five Swedish provinces will be represented in the new album. From north to south: Lapland (Lappland), Ångermanland, Jämtland, Dalecarlia (Dalarna), Östergötland and Västergötland. The images will be uploaded in this order, province by province.

The images are taken between 1957 and 1963. They show landscapes, cultural environments in the countryside and archaeologists from the Swedish National Heritage Board at field work. Locals in northern Sweden, at work or at leisure, will appear now and then. The area around lake Satisjaure (Satihaure) in Lapland, shown in the initial images of the album, is today part of Laponia, a world heritage listed by UNESCO.

We hope you will enjoy the images. Welcome to view, comment, tag and share!

More of Old Churches on Flickr Commons

Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905
Fru Alstad church, Skåne, Sweden. Photo: Oscar Halldin, ca 1905

Our album on Flickr Commons called “Old churches” was launched in September 2009. We will now let the album grow, with even more images of churches and their environments from all over Sweden, some 100 years ago or more.

The album reflects one of the largest photo collections in the archives of the Swedish National Heritage Board, with about 140.000 photos of Swedish churches, taken from ca 1860 to 1975. Until the 1990s, the Swedish National Heritage Board was responsible for supervising the care and maintain of the Swedish church buildings (the task was then transferred to the County Administrative Boards). That is the reason why we have so many of these images in our holdings.

The images in the album show Swedish churches from about 1100-1900 AD from all parts of the country – stone and wooden churches of different shapes, cathedrals and chapels, country churches as well as city churches. They also show the surrounding rural or urban environments, and sometimes you will notice men, women and children from times gone by.

Welcome to view, share, download and comment on these old images of the Swedish heritage, in our photostream on The Commons on Flickr as well as in the album “Old churches”.

Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog
Viby church, Närke, Sweden. Photo: Samuel Lindskog, ca 1930