Kategori: Informationsspridning

Nyfiken på Creative Commons?

to the internet av Wrote (CC by)
to the internet av Wrote (Creative Commons – Erkännande)

Är du nyfiken på hur Creative Commons fungerar? KTH Learning Lab har intervjuat Mathias Klang (projektledare för Creative Commons Sverige) och lagt ut det på Youtube, föredömligt. Filmerna är inriktat mot lärande/undervisning men mycket är generellt och kan appliceras t ex på ett museum. Med Creative Commons kan en institution på ett enkelt sätt visa vad användarna får göra med materialet de tillgängliggör och fungerar även globalt då licensmodellen är anpassat efter många länders (idag 52 53 st) lagstiftningar. Självklart är filmerna licensierade med Creative Commonslicensen Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika.

K-samsök stödjer användande av Creative Commons, det är dock upp till respektive institution att bestämma om de ska använda Creative Commons och samt vilken licens de ska använda. Mer om det i ett senare inlägg.

Kortversion. Vad lärare behöver veta om Creative Commons

1. Varför är Creative Commons så bra?
2a. Vad ska jag tänka på?
2b. Hur använder jag Creative Commons rätt?
3a. Hur många verk finns det med Creative Commons-licens?
3b. Vad betyder att något är fritt att använda?
3c. Hur kan jag själv använda Creative Commons?
3d. Varför ska jag ge bort det jag skapat till andra?
6a. Vad ska jag tänka på när jag väljer en Creative Commonslicens?
6b. Vad ska jag tänka på när jag använder ett Creative Commons-verk?
7. Påverkar öppenheten kreativiteten?
8. Likheter och skillnader mellan “copyleft” och “Creative Commons”-licenser
9. Historien bakom Creative Commons – Hur började alltihop?
10. Är inte Copyright enbart ett I-landsproblem?

Via techrik (Mathias Klangs blogg)

>>Johan Carlström – projektledare, Riksantikvarieämbetet

Hektisk vecka

Förra veckan var hektisk, först träffade jag arbetsgruppen i Stockholm på onsdagen för att sedan träffa tillämpningsutvecklare (Idevio) och delta i portalnätverksträffen i Göteborg på torsdagen.

Arbetsgruppen diskuterade bl a policy/ToU-dokument som ska tas fram för K-samsök som t ex berör vad man får och vad man inte får göra med informationen. Hittills har jag identifierat tre nivåer:

  • Informationsägare (t ex museer och arkiv)
  • Tillämpningsutvecklare
  • Användare

När jag pratar med inforamtionsägare så säger de ofta att info/bildmaterial är tillåtet att anväda så länge det inte används komersiellt. Vad är då kommersiellt? Gräver man lite i det hela så är det inte helt självklart. Det är en sak att ta material och sedan ta betalt för det… men om jag som tillämpningsutvecklare t ex bygger en tjänst som hämtar data via k-samsök och sedan paketerar/presenterar den på ett attraktivt sätt och tar betalt för detta, vad är det då? Materialet finns ju alltjämt tillgängligt hos informationsägaren och vad jag tar betalt för är egentligen själva presentationen utan att för den skull äga rätten till informationen. Är detta komersiellt bruk? Vad tycker du?

>>Johan Carlström

Tillgängliggörande av historiska bilder

Många museer förvaltar bilder där fotografen dog före 1939. Detta innebär att bilderna inte längre har någon upphovsrätt. För att tillgänliggöra dessa bilder så har vi på RAÄ (som första nordiska institution) lagt ut ett urval foton (121 stycken för att vara mer exakt) på Flickr Commons. Aktuella bilder för Flickr Commons är:

”1. The copyright is in the public domain because it has expired;
2. The copyright was injected into the public domain for other reasons, such as failure to adhere to required formalities or conditions;
3. The institution owns the copyright but is not interested in exercising control; or
4. The institution has legal rights sufficient to authorize others to use the work without restrictions.”

Vi tänker lägger ut fria bilder till en början men på sikt skulle det vara intressant att titta även på andra bilder där vi äger den ekonomiska rätten.

Jag hoppas att andra institutioner inspireras och lägger ut sina egna bilder på t ex Flickr.

>>Johan Carlström, projektledare