Publicerat

Nu börjar det bli på riktigt. Det ni ser ovan är en skärmdump från den prototyp som vi just nu håller på att godkänna. Arbetet har gått oerhört snabbt de senaste veckorna och kommer att vara minst lika intensivt de kommande 5-6 veckorna.

Det vi har gjort de senaste veckorna är att jobba hårt med att titta på så kallade wireframes och att titta och återkoppla på de designförslag Netrelations har skickat till oss. När de var godkända tog de fram en klickbar prototyp där vi testat att allt fungerar och ser ut som vi och de har tänkt sig. Idag fick vi för första gången även se hur sidan kommer att se ut i andra enheter än på datorn.

Så här kommer den att se ut i telefonen och den kommer att anpassa sig till skärmbredden på enheten eller webbläsaren. Det är det som kallas responsiv design.

Lanseringsdatum?

Eftersom bland annat processen att ta fram en struktur drog ut på tiden och slukade mycket tid och energi så har vi fått putta på själva lanseringen till efter sommaren. Däremot kommer själva webbplatserna, både externa och interna, att levereras till oss innan sommaren i stort sett enligt plan.

Men det betyder att vi har juli och augusti på oss att testköra sajterna ordentligt och att fylla dessa med allt innehåll. Vi räknar med att lansera första veckan i september men vi väntar med att ange exakt datum. De kommer att ligga så att man kommer åt att jobba med dom och den externa kommer att ligga öppet fast på en alternativ adress så att vi kan få in feedback utifrån.

Tidsplan

Dessa datum är det som gäller för externa processen:
Måndag 28 maj: Leverans, genomgång och utbildning (för projektgruppen) för externa sajten
Fredag 1 juni: Testfasen kör igång på riktigt
Fredag 15 juni: Leveransen ska vara godkänd av oss

Dessa datum gäller för den interna processen:
Fredag 1 juni: Designen för alla sidtyper ska vara godkänd
Måndag 18 juni: Prototypen ska vara godkänd
Tisdag 26 juni: Leverans, genomgång och utbildning (för projektgruppen) för intranätet
Juli-augusti: Testfas
Fredag 24 augusti: Leveransen ska vara godkänd av oss

Utbildningsdagarna är än så länge dessa (först och främst för externa webbplatsen):
Torsdag 31 maj: Verkssekretarietet (Henrik)
Torsdag 7 juni: Förvaltningsavdelningen (Eva, Henrik)
Måndag 11 juni: Förvaltningsavdelningen (Monica), Informationsförsörjningsenheten (Henrik)
Onsdag 13 juni – torsdag 14 juni: Samhällsavdelningen (Eva, Henrik, Monica)
Måndag 18 juni: Informationsutvecklingsenheten (Henrik)
Onsdag 20 juni – torsdag 21 juni: UV (Eva), Iab (Henrik, Monica) (Ev. endast en dag pga resebekymmer.

Fastigheter och besöksmål är just nu inne i en rätt intensiv period så deras sidor kommer att föras över efter sommarsäsongen är slut.

Strukturen

När det gäller de rubriker som kommer att finnas i menyn i vänsterkolumnen på raa.se så har dessa stötts och blötts ett tag nu. Vi har nu valt en meny som vi kommer att jobba med initialt och visar det sig att den inte fungerar, att våra besökare inte hittar på ett logiskt sätt, så kommer vi att jobba vidare med den. Alla kommer inte att bli nöjda med hur rubrikerna är satta men vi måste alltid sätta besökarnas upplevelse i första hand.

Var kommer sajten rent fysiskt att ligga?

IT-enheten, Jens och Björn för att vara specifik, har satt upp sammanlagt fyra servrar som kommer att härbärgera våra webbplatser. En skarp för externa, en skarp för interna. Dessa kommer att vara skiljda från varandra för att inte behöva öppna upp brandväggar och annat för extern access. Det kommer dessutom att finnas en testserver till varje webbplats där vi kommer att kunna testa att uppdateringar av WordPress, tillägg och liknande innan de görs på de skarpa webbplatserna.

Är det några frågor, kontakta oss i projektgruppen så försöker vi svara.

/Henrik

 

OBS! Den här sidan kommer från en utvecklingsblogg vi satte upp inför bytet av CMS på Riksantikvarieämbetet.Â