Att röra sig utanför ramen

Internet är ett medium i ständig utveckling, vem trodde t ex för några år sedan att en myndighet skulle ha en blogg? Vi försöker att experimentera lite med hur man kan nå olika målgrupper. Inspererade av Fredrik Wackås inlägg om att spränga sig loss från den egna webbplatsen så testade vi att göra just detta. Efter att vi fick intressanta kommenterar om hur FMIS används av forskare i detta inlägg så postade Lars Lundqvist (enhetschef här på RAÄ) ett inlägg på Arkeologiforum.se vilket gav ännu mer konstruktiv kritik. Mycket av det som kom upp är vi medvetna om men det väckte även en del tankar som vi tar med oss. Man blir hemmablind, det är alltid intressant med ett utifrånperspektiv.

Jobbar du själv på en myndighet, museum eller annat? Hur spränger ni er loss från den egna webbplatsen?

>> Malin Blomqvist jobbar med fornminnesinformation på Riksantikvarieämbetet.

One comment

  1. Åsa

    Hej, Som du så riktigt påpekar går utvecklingen fort, när man reflekterar över hur man förhöll sig till olika delar av internet för bara 5 år sedan känns det som om man snarare var 25 år tillbaka i tiden. Men fältet är stort och spritt, och saker och ting fladdrar förbi i informationsflödet innan man hinner blinka. För vissa saker är bloggar och forum enormt givande, för andra saker passar de sämre.

    Sen är det en generationsfråga, inte så mycket i absolut ålder, som i antal år man tagit del av och engagerat sig i utvecklingen av internet. Att förklara för beslutsfattare på universitet att hemsidor numera är det absolut mest centrala och effektiva att satsa på är ibland som att röra sig i sirap. Man förhåller sig till de digitala medierna som om de vore en annan version av ett tryckt sådant – istället för att utnyttja de unika förutsättningarna det ger. Man är så van att skynda långsamt med utredningar och omprövningar att mycket lite händer. Liksom att mycket lite budgeteras för den delen av verksamheten.

    Sanningen är att få myndigheter idag verkligen utnyttjar möjligheten att bryta sig loss från hemsidan, eller åtminstone göra den mer dynamisk och mångfacetterad. Det krävs nog ett mentalitetsskifte av ganska rejäla mått innan det sker.

Skriv en kommentar